Työnantajabrändin strateginen kehittäminen
Kivikoski, Jenni (2023)
Kivikoski, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811674
Tiivistelmä
Huippuosaajista on yleensä pulaa, etenkin teknologia-alalla. Huippuosaajat valitsevat aina ensisijaisesti organisaation itse ennen kuin organisaatiot pääsevät valitsemaan itse huippuosaajan. Houkutteleva ja kohderyhmässään tunnettu organisaatio vetää alansa huippuosaajia puoleensa ja vaikuttaa myös työntekijöiden viihtyvyyteen sekä sitoutumiseen. Strateginen työnantajabrändin kehittäminen organisaation alkutaipaleella auttaa huomattavasti huippuosaajien rekrytoimisessa ja sitouttamisessa yli maantieteellisten rajojen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaation kasvustrategiaa ja osaamishaasteita. Opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaisia osaamisia kohdeorganisaatio tarvitsee, jotta heidän kasvustrategiansa toteutuu tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä raportoitiin osaprojekti liittyen osaamishaasteiden ratkaisemiseen. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia mitkä ovat kohdeorganisaation erottautumis- ja houkuttelevuustekijät työnantajana sekä miten työnantajabrändiä tulisi strategista kehittää, jotta se vastaa kohdeorganisaatiossa tunnistettuihin osaamishaasteisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli kasvustrategiasta tulevia osaamishaasteita ja niihin vastaamista rekrytoinnin avulla sekä huippuosaajien rekrytointia. Lisäksi teoreettinen viitekehys piti sisällään strategisen työnantajabrändin kehittämistä, etenkin työntekijäymmärryksen kautta sekä toisaalta myös yhdessä kehitetyn työnantajabrändin mukaiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin lähestymistapana tapaustutkimusta. Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisia hankintamenetelmiä. Aiheistoa kerättiin kohdeorganisaation rekrytoinnin nykytilan ja osaamishaasteiden kartoituksen avulla yhteistyössä rekrytointijohtajan kanssa ja neljän teemahaastattelun avulla.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että uniikit tekniset haasteet sekä uuden teknologian hyödyntäminen uudella tavalla, kunnianhimoiset ja motivoivat tavoitteet olivat tärkeänä osana houkuttelevan työnantajan kriteerejä huippuosaajien mielestä sekä mitä he etenkin kohdeorganisaatiossa arvostavat. Kollegoilta odotettiin myös korkealaatuista osaamista.
Huippuosaajalle olennaista oli myös se, että ympärillä oli muita huippuosaajia. Erityisesti nostettiin esille, kuinka kaikilla oli omistajalähtöinen suhtautuminen kohdeorganisaation rakentamiseen ja se yhdisti haastateltuja huippuosaajia. Kohdeorganisaation rakentamaan tuotteeseen uskottiin ja sitä sanottiin suositeltavan ystäville sekä tutuille. Teemahaastatteluista selvisi, että vahva yrityskulttuuri ja työntekijäymmärrys toimivat perustana kohdeorganisaation strategisen työnantajabrändin kehittämisessä. Rekrytointiprosessin aikana tehdyt lupaukset oli lunastettu hyvin eikä suuria yllätyksiä aloituksen jälkeen noussut esille.
Kehittämistyöni lopputuloksena kohdeorganisaatiolle luotiin kehittämisehdotukset kohdeorganisaation työnantajabrändin strategisesta kehittämisestä, sisällöstä ja strategisista valinnoista. Tämä kehittämistyö oli esiselvitysvaihe, joka auttaa kohdeorganisaatiota työnantajabrändin rakentamisen strategisessa tavoitteessa. Tämän kehittämistyö auttaa kohdeorganisaatiota työnantajabrändin strategisessa tavoitteessa ja positioitumaan houkuttelevana työnantajana kohdeorganisaation tavoittelemassa huippuosaajien kohderyhmässä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaation kasvustrategiaa ja osaamishaasteita. Opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaisia osaamisia kohdeorganisaatio tarvitsee, jotta heidän kasvustrategiansa toteutuu tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä raportoitiin osaprojekti liittyen osaamishaasteiden ratkaisemiseen. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia mitkä ovat kohdeorganisaation erottautumis- ja houkuttelevuustekijät työnantajana sekä miten työnantajabrändiä tulisi strategista kehittää, jotta se vastaa kohdeorganisaatiossa tunnistettuihin osaamishaasteisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli kasvustrategiasta tulevia osaamishaasteita ja niihin vastaamista rekrytoinnin avulla sekä huippuosaajien rekrytointia. Lisäksi teoreettinen viitekehys piti sisällään strategisen työnantajabrändin kehittämistä, etenkin työntekijäymmärryksen kautta sekä toisaalta myös yhdessä kehitetyn työnantajabrändin mukaiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin lähestymistapana tapaustutkimusta. Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisia hankintamenetelmiä. Aiheistoa kerättiin kohdeorganisaation rekrytoinnin nykytilan ja osaamishaasteiden kartoituksen avulla yhteistyössä rekrytointijohtajan kanssa ja neljän teemahaastattelun avulla.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että uniikit tekniset haasteet sekä uuden teknologian hyödyntäminen uudella tavalla, kunnianhimoiset ja motivoivat tavoitteet olivat tärkeänä osana houkuttelevan työnantajan kriteerejä huippuosaajien mielestä sekä mitä he etenkin kohdeorganisaatiossa arvostavat. Kollegoilta odotettiin myös korkealaatuista osaamista.
Huippuosaajalle olennaista oli myös se, että ympärillä oli muita huippuosaajia. Erityisesti nostettiin esille, kuinka kaikilla oli omistajalähtöinen suhtautuminen kohdeorganisaation rakentamiseen ja se yhdisti haastateltuja huippuosaajia. Kohdeorganisaation rakentamaan tuotteeseen uskottiin ja sitä sanottiin suositeltavan ystäville sekä tutuille. Teemahaastatteluista selvisi, että vahva yrityskulttuuri ja työntekijäymmärrys toimivat perustana kohdeorganisaation strategisen työnantajabrändin kehittämisessä. Rekrytointiprosessin aikana tehdyt lupaukset oli lunastettu hyvin eikä suuria yllätyksiä aloituksen jälkeen noussut esille.
Kehittämistyöni lopputuloksena kohdeorganisaatiolle luotiin kehittämisehdotukset kohdeorganisaation työnantajabrändin strategisesta kehittämisestä, sisällöstä ja strategisista valinnoista. Tämä kehittämistyö oli esiselvitysvaihe, joka auttaa kohdeorganisaatiota työnantajabrändin rakentamisen strategisessa tavoitteessa. Tämän kehittämistyö auttaa kohdeorganisaatiota työnantajabrändin strategisessa tavoitteessa ja positioitumaan houkuttelevana työnantajana kohdeorganisaation tavoittelemassa huippuosaajien kohderyhmässä.