Vuorovaikutus ja dialogi osana kotihoidon työntekijöiden työyhteisötaitoja
Hamunen, Taina (2023)
Hamunen, Taina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811616
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Ikäihmisten palveluihin kohdistuu väestön vanhetessa muutospaineita. Suurimmat odotukset kohdistuvat kotihoitoon ja siellä järjestettäviin palveluihin. Tämä asettaa todellisia tarpeita henkilöstön veto- ja pitovoimaan alalle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata toimivat ja tavoiteltavat työyhteisötaidot kotihoidossa aikaisemman tutkimuksen ja osallistavan kehittämistoiminnan kautta.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä osallistavana menetelmänä on käytetty työpajoissa toteutettua dialogista käsitekarttatyöskentelyä. Kehittämistehtävä etenee spiraalimallin mukaisesti edeten havainnoinnin, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kautta kehittämiseen. Tiedonhaku on toteutettu kirjallisuuskatsauksena tutkien aiempaa tutkimusta sekä kirjallisuutta vuorovaikutustaidoista sekä dialogisuudesta. Aiemman tutkimuksen perusteella on noussut vahvasti esille vuorovaikutusosaamisen kehittämisen tarve työyhteisöissä.
Tulosten mukaan työyhteisön tavoiteltavana voimavarana on luottamuksellisuus, joka lisää vastavuoroisuutta sekä auttamisenhalua. Reflektiivisessä prosessissa dialogi ja vuorovaikutus ohjaavat toimintaa ja edistävät toimivaa työpaikkakulttuuria. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kotihoidon työyhteisön huoneentaulu. Abstract
Services for older people are under pressure to change as the population ages. The main expectations fall on home care services. This places real demands on staff attraction and retention in the sector. The aim of this thesis was to describe work community skills in home care services through previous research and participatory development activities.
In this research development activity, a dialoque-based consept map approach was used in workshops as a participatory method. The development task proceeded in accordance with a spiral model, prosessing through observation, interaction and dialogue to a new approach. Information retrieval was implemented as a literature review, exploring previous research and literature on interaction skills and dialogicality. Based on previous research, the need for developing interaction skills in work communities has been strongly highlighted.
According to the results, confidentiality, which increases reciprocity and the desire to help, is a resource for the work community. In the reflective process, dialogue and interaction guide activities and promote a well-functioning workplace culture.
Ikäihmisten palveluihin kohdistuu väestön vanhetessa muutospaineita. Suurimmat odotukset kohdistuvat kotihoitoon ja siellä järjestettäviin palveluihin. Tämä asettaa todellisia tarpeita henkilöstön veto- ja pitovoimaan alalle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata toimivat ja tavoiteltavat työyhteisötaidot kotihoidossa aikaisemman tutkimuksen ja osallistavan kehittämistoiminnan kautta.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä osallistavana menetelmänä on käytetty työpajoissa toteutettua dialogista käsitekarttatyöskentelyä. Kehittämistehtävä etenee spiraalimallin mukaisesti edeten havainnoinnin, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kautta kehittämiseen. Tiedonhaku on toteutettu kirjallisuuskatsauksena tutkien aiempaa tutkimusta sekä kirjallisuutta vuorovaikutustaidoista sekä dialogisuudesta. Aiemman tutkimuksen perusteella on noussut vahvasti esille vuorovaikutusosaamisen kehittämisen tarve työyhteisöissä.
Tulosten mukaan työyhteisön tavoiteltavana voimavarana on luottamuksellisuus, joka lisää vastavuoroisuutta sekä auttamisenhalua. Reflektiivisessä prosessissa dialogi ja vuorovaikutus ohjaavat toimintaa ja edistävät toimivaa työpaikkakulttuuria. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kotihoidon työyhteisön huoneentaulu.
Services for older people are under pressure to change as the population ages. The main expectations fall on home care services. This places real demands on staff attraction and retention in the sector. The aim of this thesis was to describe work community skills in home care services through previous research and participatory development activities.
In this research development activity, a dialoque-based consept map approach was used in workshops as a participatory method. The development task proceeded in accordance with a spiral model, prosessing through observation, interaction and dialogue to a new approach. Information retrieval was implemented as a literature review, exploring previous research and literature on interaction skills and dialogicality. Based on previous research, the need for developing interaction skills in work communities has been strongly highlighted.
According to the results, confidentiality, which increases reciprocity and the desire to help, is a resource for the work community. In the reflective process, dialogue and interaction guide activities and promote a well-functioning workplace culture.