Ammatillisen perustutkinnon hyödyllisyyden kokeminen valmistumisen jälkeen sosiaali- ja terveys, rakennus- ja liiketaloudenalalla : kyselytutkimus Hyriasta perustutkintoon valmistuneille opiskelijoille
Puukka, Terhi (2014)
Puukka, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammatillisen perustutkinnon hyödyllisyyden kokeminen vuosi valmistumisen jälkeen sosiaali- ja terveys-, liiketalous- ja rakennusalalla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli vuosina 2010 (n= 507) ja 2011 (n= 530) Hyria Koulutus Oy:stä valmistuneet. Heille tehtiin puhelimitse sijoittumiskysely, jossa kysyttiin sen hetkistä sijoittumista, koulutuksen hyödyllisyyden kokemista sekä kehittämisehdotuksia koulutukseen.
Tutkimusaineisto kerättiin 2011 ja 2012 keväällä puhelinhaastatteluin. Tutkimukseen osallistuvat kaikki koulutusalat. Kuvaan opinnäytetyössäni kaikkien koulutusalojen sijoittumista, mutta keskityn arvioimaan hyödyllisyyden kokemista sosiaali- ja terveys-, liiketalouden ja rakennusalan kautta. Nämä alat ovat sijoittumiskyselyssä valmistuneiden määrässä suurimmat ja alojen työllistymisennusteet ovat erilaiset.
Tulokset osoittivat, että valmistuneet kokivat koulutuksen hyödylliseksi. Moni vastaaja sanoi koulutuksen ja tutkintotodistuksen helpottaneen työn saantia, tuoneen uskottavuutta työnhaussa ja lisänneen palkkaa. Moni vastaajista totesi, että koulutuksen myötä tullut osaaminen oli tärkeää ja välttämätöntä työn tekemisessä. Muutama vastaajista oli lähtenyt jatko-opiskeluun ja he kokivat perustutkinnon hyödylliseksi myös jatko-opinnoissa. Myös perustutkinnon tuoma jatko-opiskelumahdollisuus koettiin tärkeäksi. Osa vastaajista ei osannut kommentoida kysymystä.
Kyselytutkimus tuotti paljon materiaalia Hyrian strategiatyöhön. Vastauksissa ilmeni nuorten arvomaailma; koulutuksen ja työllistymisen tärkeyden korostaminen, itsetunnon, toimintavalmiuden ja subjektiivisen identiteetin vahvistuminen. Kyselytutkimuksen perusteella voi sanoa, että valmistuneet olivat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä koulutukseensa ja sen kautta saamiinsa valmiuksiin. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että koulutuksella oli onnistuttu hyvinvointi-, kasvatus-, sosialisaatio- ja työllistymistehtävässä sekä syrjäytymisen ehkäisyssä.
Tutkimusaineisto kerättiin 2011 ja 2012 keväällä puhelinhaastatteluin. Tutkimukseen osallistuvat kaikki koulutusalat. Kuvaan opinnäytetyössäni kaikkien koulutusalojen sijoittumista, mutta keskityn arvioimaan hyödyllisyyden kokemista sosiaali- ja terveys-, liiketalouden ja rakennusalan kautta. Nämä alat ovat sijoittumiskyselyssä valmistuneiden määrässä suurimmat ja alojen työllistymisennusteet ovat erilaiset.
Tulokset osoittivat, että valmistuneet kokivat koulutuksen hyödylliseksi. Moni vastaaja sanoi koulutuksen ja tutkintotodistuksen helpottaneen työn saantia, tuoneen uskottavuutta työnhaussa ja lisänneen palkkaa. Moni vastaajista totesi, että koulutuksen myötä tullut osaaminen oli tärkeää ja välttämätöntä työn tekemisessä. Muutama vastaajista oli lähtenyt jatko-opiskeluun ja he kokivat perustutkinnon hyödylliseksi myös jatko-opinnoissa. Myös perustutkinnon tuoma jatko-opiskelumahdollisuus koettiin tärkeäksi. Osa vastaajista ei osannut kommentoida kysymystä.
Kyselytutkimus tuotti paljon materiaalia Hyrian strategiatyöhön. Vastauksissa ilmeni nuorten arvomaailma; koulutuksen ja työllistymisen tärkeyden korostaminen, itsetunnon, toimintavalmiuden ja subjektiivisen identiteetin vahvistuminen. Kyselytutkimuksen perusteella voi sanoa, että valmistuneet olivat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä koulutukseensa ja sen kautta saamiinsa valmiuksiin. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että koulutuksella oli onnistuttu hyvinvointi-, kasvatus-, sosialisaatio- ja työllistymistehtävässä sekä syrjäytymisen ehkäisyssä.