Myynnin kyvykkyyksien strateginen arvioiminen : työkalun kehitys myynnin kyvykkyyksien arviointiin digitaalisen transformaation, ekosysteemien ja dynaamisten toimintaympäristöjen aikakaudella
Keronen, Lasse (2023)
Keronen, Lasse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää strateginen myynnin kyvykkyyksien nykytilan arvioinnin työkalu, joka auttaa yrityksiä huomioimaan digitaalisen transformaation, ekosysteemien ja muuttuvan toimintaympäristön myynnille asettamat haasteet. Pääosin tuoreemmista myynnin tutkimuksista koostuneesta kirjallisuuskatsauksesta tunnistettiin, ja työn laajuuteen sisällytettiin erityisesti viisi ratkaistavaa ongelmaa: puutteet myynnin kyvykkyyksien kehityksen omistajuudessa, vaikeudet oppia pois totutuista toimintamalleista, ekosysteemien ja dynaamisten toimintaympäristöjen myynnille aiheuttamat haasteet, puutteellisesti dokumentoidut toimintatavat, sekä vaikeudet hyödyntää myynnissä monipuolista tietoa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella työn laajuuteen sisällytetyt ongelmat arvioitiin merkittävimmiksi onnistumisen mahdollistajiksi myynnin kyvykkyyksien kehitystyössä. Suurimmalla osalla yrityksistä todettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella merkittäviä vaikeuksia mitata tekemiensä kehitystoimien tuloksia, joten tarve kehitystyölle arvioitiin merkittäväksi.
Teoriapohjaksi valittiin kolme erillistä kirjallisuuskatsauksessa tunnistettua ja relevantiksi arvioitua viitekehystä, jotka täydensivät toistensa puutteita. Yhdessä ne mahdollistivat strategisen työkalun rungon luomisen, jonka tarpeeksi kattavasti arvioitiin ottavan huomioon tunnistetut haasteet.
Puolistrukturoitua haastattelumetodia hyödyntäen luotiin ymmärrys, kuinka työhön osallistuneet kaksi CASE-yritystä tällä hetkellä arvioivat omia myynnin kyvykkyyksiään. Tulosten perusteella työssä kehitettiin konstruktiivisella tutkimusmetodilla työkalu, joka näyttää nykytilanteen. Työkalua testattiin CASE-yritysten edustajien kanssa. CASE-yritysten havainnot työkalusta dokumentoitiin. Pienen CASE-yritysten otannan johdosta tuloksia arvioitiin indikatiivisen hyötypotentiaalin näkökulmasta. Tuloksista pyrittiin todentamaan työkalun jatkokehityksen tarkoituksenmukaisuus.
Työn tuloksista voidaan indikatiivisesti todeta, että CASE-yritykset todennäköisesti voivat saada käytännön hyötyä työkalusta ja strategisemmasta myynnin kyvykkyyksien kehittämisestä. Jatkokehitystarpeina tunnistetiin vastaajien lukumäärän kasvattaminen ja vastausten ristiin vertaaminen, tulosten kehittymisen seuraaminen yli ajan sekä vertailukelpoinen työkalun tuottama toimialatieto.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella työn laajuuteen sisällytetyt ongelmat arvioitiin merkittävimmiksi onnistumisen mahdollistajiksi myynnin kyvykkyyksien kehitystyössä. Suurimmalla osalla yrityksistä todettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella merkittäviä vaikeuksia mitata tekemiensä kehitystoimien tuloksia, joten tarve kehitystyölle arvioitiin merkittäväksi.
Teoriapohjaksi valittiin kolme erillistä kirjallisuuskatsauksessa tunnistettua ja relevantiksi arvioitua viitekehystä, jotka täydensivät toistensa puutteita. Yhdessä ne mahdollistivat strategisen työkalun rungon luomisen, jonka tarpeeksi kattavasti arvioitiin ottavan huomioon tunnistetut haasteet.
Puolistrukturoitua haastattelumetodia hyödyntäen luotiin ymmärrys, kuinka työhön osallistuneet kaksi CASE-yritystä tällä hetkellä arvioivat omia myynnin kyvykkyyksiään. Tulosten perusteella työssä kehitettiin konstruktiivisella tutkimusmetodilla työkalu, joka näyttää nykytilanteen. Työkalua testattiin CASE-yritysten edustajien kanssa. CASE-yritysten havainnot työkalusta dokumentoitiin. Pienen CASE-yritysten otannan johdosta tuloksia arvioitiin indikatiivisen hyötypotentiaalin näkökulmasta. Tuloksista pyrittiin todentamaan työkalun jatkokehityksen tarkoituksenmukaisuus.
Työn tuloksista voidaan indikatiivisesti todeta, että CASE-yritykset todennäköisesti voivat saada käytännön hyötyä työkalusta ja strategisemmasta myynnin kyvykkyyksien kehittämisestä. Jatkokehitystarpeina tunnistetiin vastaajien lukumäärän kasvattaminen ja vastausten ristiin vertaaminen, tulosten kehittymisen seuraaminen yli ajan sekä vertailukelpoinen työkalun tuottama toimialatieto.