Varhaiskasvatuksen opettajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi: kelpoisuus muuttaa tehtäväkuvaa varhaiskasvatuksessa
Hytonen, Noora; Vanttinen, Kati; Vanttinen, Minna (2023)
Hytonen, Noora
Vanttinen, Kati
Vanttinen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711486
Tiivistelmä
Vuonna 2018 voimaan tulleen varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus vaatii vähintään varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkinnon (Varhaiskasvatuslaki 540/2018, 26 §). Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2020 tai sen jälkeen opintonsa aloittaneet sosionomiopiskelijat eivät enää voi saada sosionomin tutkinto-ohjelmasta varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta, vaan valmistuvat varhaiskasvatuksen sosionomeiksi.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin millaisiin tehtäviin valmistuvat varhaiskasvatuksen sosionomit tulevaisuudessa työllistyvät. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Iisalmen varhaiskasvatuspalvelut, jossa kehitettiin tehtäväkuvaa varhaiskasvatuksen sosionomeille yhtäaikaisesti tämän opinnäytetyön etenemisen kanssa. Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui varhaiskasvatuksen sosionomien tehtäväkuvan määrittäminen, sillä aihe on erityisen ajankohtainen, kun ensimmäisiä varhaiskasvatuksen sosionomeja alkaa valmistua ammattikorkeakouluista. Monissa kunnissa ei kuitenkaan vielä ole laadittuna tehtäväkuvaa varhaiskasvatuksen sosionomeille.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Iisalmen varhaiskasvatuksen ammattilaisille lähetetyn Webropol-kyselyn avulla, millaisia toiveita varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on varhaiskasvatuksen sosionomien työlle tulevaisuudessa. Iisalmen varhaiskasvatuspalvelut voivat hyödyntää tämän opinnäytetyön kyselyn tuloksia kehittäessään tehtäväkuvaa varhaiskasvatuksen sosionomeille.
Kyselyn tulokset analysoitiin käyttäen menetelmänä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset toivovat varhaiskasvatuksen sosionomien hyödyntävän työssään ennalta ehkäisevää työotetta ja tietämystään lastensuojelusta. Lisäksi tuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen sosionomien toivotaan ottavan vastuuta monialaisen yhteistyön toteuttamisesta, sekä mahdollistavan matalan kynnyksen tukea perheille.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin millaisiin tehtäviin valmistuvat varhaiskasvatuksen sosionomit tulevaisuudessa työllistyvät. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Iisalmen varhaiskasvatuspalvelut, jossa kehitettiin tehtäväkuvaa varhaiskasvatuksen sosionomeille yhtäaikaisesti tämän opinnäytetyön etenemisen kanssa. Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui varhaiskasvatuksen sosionomien tehtäväkuvan määrittäminen, sillä aihe on erityisen ajankohtainen, kun ensimmäisiä varhaiskasvatuksen sosionomeja alkaa valmistua ammattikorkeakouluista. Monissa kunnissa ei kuitenkaan vielä ole laadittuna tehtäväkuvaa varhaiskasvatuksen sosionomeille.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Iisalmen varhaiskasvatuksen ammattilaisille lähetetyn Webropol-kyselyn avulla, millaisia toiveita varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on varhaiskasvatuksen sosionomien työlle tulevaisuudessa. Iisalmen varhaiskasvatuspalvelut voivat hyödyntää tämän opinnäytetyön kyselyn tuloksia kehittäessään tehtäväkuvaa varhaiskasvatuksen sosionomeille.
Kyselyn tulokset analysoitiin käyttäen menetelmänä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset toivovat varhaiskasvatuksen sosionomien hyödyntävän työssään ennalta ehkäisevää työotetta ja tietämystään lastensuojelusta. Lisäksi tuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen sosionomien toivotaan ottavan vastuuta monialaisen yhteistyön toteuttamisesta, sekä mahdollistavan matalan kynnyksen tukea perheille.