LASTEN NISKA- JA HARTIASEUDUN HYVINVOINTI Toiminnallinen oppitunti alakouluikäisille
Väyrynen, Roosa; Pyymäki, Hanna (2023)
Väyrynen, Roosa
Pyymäki, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711361
Tiivistelmä
Suomalaisnuorten niska- ja hartiaseudun kivut ovat koko ajan enemmissä määrin yleistymässä, joka voi johtua niin fyysisestä kuin henkisestä kuormituksesta. Vuoden 2017–2021 kouluterveyskyselyn mukaan vuonna 2017 jopa 13 % suomalaisista 4.–5 luokan oppilaista kärsivät usein päänsärystä. (THL 2021.)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen ja tietoa antava oppitunti alakouluikäisille niska- ja hartiaseudun hyvinvoinnin tukemiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli ennaltaehkäistä niska- ja hartiaseudun kipuja huomioiden seuraavat tekijät: lasten aktiivisuuden lisääminen kouluarjessa vähentämällä paikallaoloa, kertomalla liikkeen hyödyistä sekä ohjeistamalla oppilaita ergonomiassa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen oppitunti suunniteltiin teoreettisen viitekehykseen pohjautuen, joka koostui niska- ja hartiaseudun anatomiasta, ryhdin vaikutuksesta toiminnallisuuteen sekä niska- ja hartiaseudun hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin luotettavia lähteitä sekä uusimpaa saatavilla olevaa tutkimustietoa tukemaan teoriaa.
Koulupäivän aikana lapset ja nuoret istuvat jopa 6 tuntia paikallaan, mikä voi lisätä niska- ja hartiaseudun alueen sekä selän alueen vaivoja. Tutkimusten mukaan nuorten ja lasten päänsäryt voivat aiheutua esimerkiksi niska- ja hartiaseudun alueen lihasjännityssärystä. On tutkittu, että fyysinen aktiivisuus on yksi ennaltaehkäisevä tekijä niska- ja hartiaseudun kipujen syntyyn, sekä ergonomiatietois lisää tutkitusti niska- hartiaseudun hyvinvointia. Lasten kanssa toimiessa fyysinen aktiivisuus on hyvä sisällyttää pelien ja leikkien sekaan, jolloin osallistuvuus on suurempaa mieluisan tekemisen vuoksi. Vuosittain lisääntyvien nuorten ja lasten päänsärkyjen vuoksi, toiminnallisen tunnin tarve on ajankohtainen istumisen tauottamisen ja ergonomiatietoisuuden tuomien hyötyjen ansiosta. Opinnäytetyön tuntisuunnitelman avulla saimme koko luokan osallistumaan toiminnallisiin tehtäviin, jotka lisäsivät koulupäivän aikaista liikkumista. Oppilaiden tunnille osallistumisen onnistuminen oli hyvin merkityksellistä, sillä kaikki oppilaat kertoivat kokeneen niska- ja hartiaseudun yleisoiretta, päänsärkyä. Samalla selitimme liikkeen tuomia positiivisia vaikutuksia keholle sekä ohjeistimme ergonomiaan liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen ja tietoa antava oppitunti alakouluikäisille niska- ja hartiaseudun hyvinvoinnin tukemiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli ennaltaehkäistä niska- ja hartiaseudun kipuja huomioiden seuraavat tekijät: lasten aktiivisuuden lisääminen kouluarjessa vähentämällä paikallaoloa, kertomalla liikkeen hyödyistä sekä ohjeistamalla oppilaita ergonomiassa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen oppitunti suunniteltiin teoreettisen viitekehykseen pohjautuen, joka koostui niska- ja hartiaseudun anatomiasta, ryhdin vaikutuksesta toiminnallisuuteen sekä niska- ja hartiaseudun hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin luotettavia lähteitä sekä uusimpaa saatavilla olevaa tutkimustietoa tukemaan teoriaa.
Koulupäivän aikana lapset ja nuoret istuvat jopa 6 tuntia paikallaan, mikä voi lisätä niska- ja hartiaseudun alueen sekä selän alueen vaivoja. Tutkimusten mukaan nuorten ja lasten päänsäryt voivat aiheutua esimerkiksi niska- ja hartiaseudun alueen lihasjännityssärystä. On tutkittu, että fyysinen aktiivisuus on yksi ennaltaehkäisevä tekijä niska- ja hartiaseudun kipujen syntyyn, sekä ergonomiatietois lisää tutkitusti niska- hartiaseudun hyvinvointia. Lasten kanssa toimiessa fyysinen aktiivisuus on hyvä sisällyttää pelien ja leikkien sekaan, jolloin osallistuvuus on suurempaa mieluisan tekemisen vuoksi. Vuosittain lisääntyvien nuorten ja lasten päänsärkyjen vuoksi, toiminnallisen tunnin tarve on ajankohtainen istumisen tauottamisen ja ergonomiatietoisuuden tuomien hyötyjen ansiosta. Opinnäytetyön tuntisuunnitelman avulla saimme koko luokan osallistumaan toiminnallisiin tehtäviin, jotka lisäsivät koulupäivän aikaista liikkumista. Oppilaiden tunnille osallistumisen onnistuminen oli hyvin merkityksellistä, sillä kaikki oppilaat kertoivat kokeneen niska- ja hartiaseudun yleisoiretta, päänsärkyä. Samalla selitimme liikkeen tuomia positiivisia vaikutuksia keholle sekä ohjeistimme ergonomiaan liittyen.