Työntekijäkokemuksen kehittäminen organisaatiossa
Kalliokunnas, Krista (2023)
Kalliokunnas, Krista
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711337
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii työntekijäkokemusta ja siihen vaikuttavia osa-alueita yksilön ja organisaation näkökulmasta. Työn tavoitteena on kokonaisvaltainen ja laaja ymmärrys siitä, mistä työntekijäkokemus muodostuu ja miten siihen voidaan vaikuttaa. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan työntekijäkokemuksen muodostumista subjektiivisten näkökulmien kautta, kuten yksilölliset merkitykselliset asiat, työn imu ja motivaatio sekä organisaation toiminnan näkökulmasta, kuten minkälainen johtaminen tukee positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumista.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työntekijäkokemukseen vaikuttavien osa-alueiden teoriaa valittujen rajausten kautta. Tietoperustassa käsitellään työntekijäkokemusta työn merkityksellisyyden, työn imun ja motivaation, työyhteisön, sekä organisaation vaikutusmahdollisuuksien kautta. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla toimeksianto-organisaatiossa. Kokonaisuudessaan tutkimus toteutettiin keväällä 2023.
Tutkimuksen avulla saatiin ymmärrystä työntekijäkokemuksesta organisaatiossa ja siihen vaikuttavista teemoista subjektiivisesta näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehystä ja tutkimusta voidaan hyödyntää toimeksianto-organisaatiossa, mutta tutkimusta voidaan hyödyntää muissa organisaatioissa toimialasta riippumatta, sillä työntekijäkokemuksen kehittämisellä ei haeta tiettyä näyttöä, vaan pyritään kuvaamaan tätä ajankohtaista teemaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä työntekijäkokemukseen vaikuttavista seikoista, jotta sitä voidaan kehittää. Tutkimustulosten pohjalta voidaan jatkaa organisaation työntekijäkokemuksen kehittämistä, kun tiedetään siihen konkreettisesti vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työntekijäkokemukseen vaikuttavien osa-alueiden teoriaa valittujen rajausten kautta. Tietoperustassa käsitellään työntekijäkokemusta työn merkityksellisyyden, työn imun ja motivaation, työyhteisön, sekä organisaation vaikutusmahdollisuuksien kautta. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla toimeksianto-organisaatiossa. Kokonaisuudessaan tutkimus toteutettiin keväällä 2023.
Tutkimuksen avulla saatiin ymmärrystä työntekijäkokemuksesta organisaatiossa ja siihen vaikuttavista teemoista subjektiivisesta näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehystä ja tutkimusta voidaan hyödyntää toimeksianto-organisaatiossa, mutta tutkimusta voidaan hyödyntää muissa organisaatioissa toimialasta riippumatta, sillä työntekijäkokemuksen kehittämisellä ei haeta tiettyä näyttöä, vaan pyritään kuvaamaan tätä ajankohtaista teemaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä työntekijäkokemukseen vaikuttavista seikoista, jotta sitä voidaan kehittää. Tutkimustulosten pohjalta voidaan jatkaa organisaation työntekijäkokemuksen kehittämistä, kun tiedetään siihen konkreettisesti vaikuttavia tekijöitä.