3D-grafiikan optimoiminen Unity pelimoottorissa
Niittumäki, Valtteri (2023)
Niittumäki, Valtteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611055
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin 3D-graafisten suorituskykyyn ja ulkonäköön vaikuttavien asetusten optimointia Unity pelimoottorissa. Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia Unity pelimoottorissa saatavilla olevia optimointi tekniikoita ja mitataan, kuinka suuria vaikutuksia erilaisilla renderöinnin optimointikeinoilla on.
Opinnäytetyössä käytettiin Unity pelimoottoria, jossa valmiiksi luodusta 3D-pelisimulaatiosta yritettiin saavuttaa suorituskyvyn kannalta mahdollisimman optimoitu kokonaisuus. Opinnäytetyön optimointia mitattiin seuraamalla peliajon aikana renderöintiin viittaavia yksiköitä ja niiden muutoksia ajon aikana. Unity pelimoottorissa onnistuttiin saavuttamaan erinomaiset tutkimustulokset, joiden avulla pystyttiin todentamaan erilaisten optimointi tekniikoiden vaikutuksia yksilöllisesti ja yhtenäisenä kokonaisuutena. Opinnäytetyössä opittiin käyttämään paljon erilaisia optimointitekniikoita ja näitä samoja tekniikoita pystyy soveltamaan muissa erilaisissa projekteissa ja pelimoottoreissa.
Opinnäytetyössä käytettiin Unity pelimoottoria, jossa valmiiksi luodusta 3D-pelisimulaatiosta yritettiin saavuttaa suorituskyvyn kannalta mahdollisimman optimoitu kokonaisuus. Opinnäytetyön optimointia mitattiin seuraamalla peliajon aikana renderöintiin viittaavia yksiköitä ja niiden muutoksia ajon aikana. Unity pelimoottorissa onnistuttiin saavuttamaan erinomaiset tutkimustulokset, joiden avulla pystyttiin todentamaan erilaisten optimointi tekniikoiden vaikutuksia yksilöllisesti ja yhtenäisenä kokonaisuutena. Opinnäytetyössä opittiin käyttämään paljon erilaisia optimointitekniikoita ja näitä samoja tekniikoita pystyy soveltamaan muissa erilaisissa projekteissa ja pelimoottoreissa.