Henkilöstöopas Hotel Mestariin uuden työntekijän sitouttamisen tueksi
Ala-Krekola, Jenni (2023)
Ala-Krekola, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611049
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on uuden työntekijän perehdytys ja perehdytyksen tuomat hyödyt työntekijän sitoutumiseen sekä työtyytyväisyyteen. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se laadittiin toimeksiantona Hotel Mestarin Latin Bistro & Bar Maestro 51 -ravintolalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää henkilöstöopas toimeksiantajan käyttöön uuden työntekijän perehdytysprosessin tueksi. Opinnäytetyön inspiraationa ja lähtökohtana ovat toimineet ravintola-alalla yleisesti havaitut puutteet työntekijöiden perehdytyksessä. Henkilöstöoppaan tarkoituksena on toimia tukena osana toimeksiantajayrityksen perehdytysprosessia sekä vahvistaa uuden työntekijän sitoutumista yritykseen. Henkilöstöoppaan sisältö perustuu Primehotels Oy:n strategiaan, Hotel Mestarin toimintamalleihin sekä hotelli-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskevan työehtosopimuksen asettamiin raameihin ravintola-alalla. Henkilöstöoppaan linjauksilla halutaan varmistaa Primehotels Oy:n vision ja arvojen vaaliminen sekä henkilöstöä koskevien toimintamallien ja -ohjeistuksien saattaminen henkilöstön tietoon. Lisäksi sen tarkoituksena on toimia esihenkilöiden apuna osana tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua kaikessa yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään perehdyttämisen merkitykseen ja tavoitteisiin, perehdytyksen merkitykseen osana työntekijän sitoutumista, vastuulliseen henkilöstöjohtamiseen sekä työhyvinvointiin niin työntekijän, kuin organisaationkin näkökulmista. Tietoperustassa perehdytään lisäksi henkilöstöoppaan tarkoitukseen sekä sen tuomiin hyötyihin osana toimivaa perehdytysprosessia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen henkilöstöoppaan aineisto on kerätty toimeksiantajakeskusteluja, dokumenttianalyysiä ja benchmarking-menetelmää hyödyntäen.
Tuotoksena syntynyt henkilöstöopas on toteutettu sähköiseen tiedostomuotoon erilliseksi pdf-dokumentiksi helppo päivitettävyys, saatavuus sekä sujuva käyttökokemus huomioiden. Opas toimii lisäksi työntekijän loistavana apuna tilanteissa, joissa työntekijälle nousee tarve etsiä lisätietoa jostain oppaassa käsiteltävistä aiheista. Henkilöstöopas onkin rakennettu niin, että se voidaan jakaa myös työntekijöiden käyttöön. Henkilöstöopas on suunniteltu hyödynnettäväksi myös Hotel Mestarin muilla osastoilla sekä Primehotels Oy:n muissa toimipisteissä tulevaisuudessa. Henkilöstöopas helpottaa perehdytysvastaavan kuormaa siltä osin, kun kaikki yrityksen toimintamallit ovat yksissä kansissa, eikä tietoa tarvitse etsiä eri kanavista. Vastaavalle oppaalle olisi mielestäni tarvetta jokaisessa ravintola-alan yrityksessä, sillä se selkeyttää perehdytysprosessia ja parhaimmillaan, oikein käytettynä parantaa työnantajamielikuvaa sekä työntekijän sitoutumista yritykseen jo heti perehdytysvaiheessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään perehdyttämisen merkitykseen ja tavoitteisiin, perehdytyksen merkitykseen osana työntekijän sitoutumista, vastuulliseen henkilöstöjohtamiseen sekä työhyvinvointiin niin työntekijän, kuin organisaationkin näkökulmista. Tietoperustassa perehdytään lisäksi henkilöstöoppaan tarkoitukseen sekä sen tuomiin hyötyihin osana toimivaa perehdytysprosessia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen henkilöstöoppaan aineisto on kerätty toimeksiantajakeskusteluja, dokumenttianalyysiä ja benchmarking-menetelmää hyödyntäen.
Tuotoksena syntynyt henkilöstöopas on toteutettu sähköiseen tiedostomuotoon erilliseksi pdf-dokumentiksi helppo päivitettävyys, saatavuus sekä sujuva käyttökokemus huomioiden. Opas toimii lisäksi työntekijän loistavana apuna tilanteissa, joissa työntekijälle nousee tarve etsiä lisätietoa jostain oppaassa käsiteltävistä aiheista. Henkilöstöopas onkin rakennettu niin, että se voidaan jakaa myös työntekijöiden käyttöön. Henkilöstöopas on suunniteltu hyödynnettäväksi myös Hotel Mestarin muilla osastoilla sekä Primehotels Oy:n muissa toimipisteissä tulevaisuudessa. Henkilöstöopas helpottaa perehdytysvastaavan kuormaa siltä osin, kun kaikki yrityksen toimintamallit ovat yksissä kansissa, eikä tietoa tarvitse etsiä eri kanavista. Vastaavalle oppaalle olisi mielestäni tarvetta jokaisessa ravintola-alan yrityksessä, sillä se selkeyttää perehdytysprosessia ja parhaimmillaan, oikein käytettynä parantaa työnantajamielikuvaa sekä työntekijän sitoutumista yritykseen jo heti perehdytysvaiheessa.