Ammatillisen koulutuksen laadunhallintatyö ammatillisen oppilaitoksen henkilöstön kokemana
Välimäki, Klaus (2023)
Välimäki, Klaus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610962
Tiivistelmä
Laki ammatillisesta koulutuksesta velvoittaa koulutuksen järjestäjiä arvioimaan järjestämiään tutkintoja, koulutusta ja muuta toimintaa sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii ammatillisen koulutuksen järjestäjä, jossa keskimäärin 300–360 opiskelijaa vuodessa suorittaa ammatillisia opintoja oppisopimuskoulutuksena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yksityinen koulutuksen järjestäjä toteuttaa lain velvoittamaan kokonaisvaltaista laadunhallintatyötä ammatillisten oppilaitoksen henkilöstön kokemana. Teoriatausta on toteutettu laatuun ja laadunhallintaan liittyvänä kirjallisuuskatsauksena sekä perehtymällä ammatillista koulutusta ohjaaviin lakeihin ja Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisiin ohjeisiin.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelut. Haastatteluissa haluttiin tuoda esiin henkilöstön kokemusta kokonaisvaltaisesta laadunhallintatyöstä. Kaikki haastateltavat olivat työsuhteessa samaan ammatilliseen oppilaitokseen.
Tutkimuskohteena olleessa ammatillisessa oppilaitoksessa korostui laadunhallinnan kokonaisvaltaisuus. Haastatteluiden perusteella ilmeni, että henkilöstön kokemuksen mukaan laadunhallinta on osa jokaisen ammatillisen koulutuksen parissa työskentelevän arkisia tehtäviä. Laadunhallintaa tehdään yhteistyössä erilaisten sidosryhmien kanssa vuorovaikutteisesti ja systemaattisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yksityinen koulutuksen järjestäjä toteuttaa lain velvoittamaan kokonaisvaltaista laadunhallintatyötä ammatillisten oppilaitoksen henkilöstön kokemana. Teoriatausta on toteutettu laatuun ja laadunhallintaan liittyvänä kirjallisuuskatsauksena sekä perehtymällä ammatillista koulutusta ohjaaviin lakeihin ja Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisiin ohjeisiin.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelut. Haastatteluissa haluttiin tuoda esiin henkilöstön kokemusta kokonaisvaltaisesta laadunhallintatyöstä. Kaikki haastateltavat olivat työsuhteessa samaan ammatilliseen oppilaitokseen.
Tutkimuskohteena olleessa ammatillisessa oppilaitoksessa korostui laadunhallinnan kokonaisvaltaisuus. Haastatteluiden perusteella ilmeni, että henkilöstön kokemuksen mukaan laadunhallinta on osa jokaisen ammatillisen koulutuksen parissa työskentelevän arkisia tehtäviä. Laadunhallintaa tehdään yhteistyössä erilaisten sidosryhmien kanssa vuorovaikutteisesti ja systemaattisesti.