Reflektoinnin merkitys sosiaalialan asiakastyössä
Ryti, Roosa (2023)
Ryti, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia reflektoinnin merkitystä sosiaalialan
asiakastyössä. Aihe opinnäytetyölle syntyi reflektoinnin vähäisestä opettamisesta. Tämä nähtiin ongelmallisena ja näin ollen opinnäytetyön tarkoituksena
olikin selvittää sosiaalialan asiakastyössä työskentelevien reflektointitaitoja ja
reflektoinnin merkitystä. Toimeksiantajana tähän opinnäytetyöhön toimi Nuorten väylä Oy, joka halusi tietää omien työntekijöidensä reflektointitaitoja. Nuorten väylä Oy panostaa kehittämiseen ja näin ollen he olivat valmiita kehittämään toimintaansa opinnäytetyön tulosten mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Laadullista menetelmää
käytettiin, sillä tutkimukseen tarvittavaa tietoa kerättiin haastatteluiden avulla.
Haastattelut toteutettiin Teams-sovelluksen avulla, jolloin haastateltavien ilmeitä ja eleitä pystyttiin tulkitsemaan. Haastateltavia oli yhteensä neljä ja he
olivat koulutukseltaan sosionomeja (AMK) tai ylemmän ammattikorkeakoulun
sosionomeja (YAMK).
Tutkimuksen lopputuloksena kerättiin kuusi tärkeintä kohtaa reflektoinnin merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä. Tulosten perusteella Nuorten väylä Oy
näki, miten tärkeänä heidän työntekijänsä näkivät reflektoinnin ja miten sitä
voidaan jatkossa kehittää. Opinnäytetyö onnistui saavuttamaan toimeksiantajan toivoman lopputuloksen ja näin ollen opinnäytetyöstä tulee olemaan
hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuudessa
asiakastyössä. Aihe opinnäytetyölle syntyi reflektoinnin vähäisestä opettamisesta. Tämä nähtiin ongelmallisena ja näin ollen opinnäytetyön tarkoituksena
olikin selvittää sosiaalialan asiakastyössä työskentelevien reflektointitaitoja ja
reflektoinnin merkitystä. Toimeksiantajana tähän opinnäytetyöhön toimi Nuorten väylä Oy, joka halusi tietää omien työntekijöidensä reflektointitaitoja. Nuorten väylä Oy panostaa kehittämiseen ja näin ollen he olivat valmiita kehittämään toimintaansa opinnäytetyön tulosten mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Laadullista menetelmää
käytettiin, sillä tutkimukseen tarvittavaa tietoa kerättiin haastatteluiden avulla.
Haastattelut toteutettiin Teams-sovelluksen avulla, jolloin haastateltavien ilmeitä ja eleitä pystyttiin tulkitsemaan. Haastateltavia oli yhteensä neljä ja he
olivat koulutukseltaan sosionomeja (AMK) tai ylemmän ammattikorkeakoulun
sosionomeja (YAMK).
Tutkimuksen lopputuloksena kerättiin kuusi tärkeintä kohtaa reflektoinnin merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä. Tulosten perusteella Nuorten väylä Oy
näki, miten tärkeänä heidän työntekijänsä näkivät reflektoinnin ja miten sitä
voidaan jatkossa kehittää. Opinnäytetyö onnistui saavuttamaan toimeksiantajan toivoman lopputuloksen ja näin ollen opinnäytetyöstä tulee olemaan
hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuudessa