Klassinen kuvataidekoulutus ja sen toteutus tulevaisuudessa
Hintsala, Aleksandra (2019)
Hintsala, Aleksandra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610999
Tiivistelmä
Klassista kuvataidekoulutusta on vähän Suomen visuaalisten alojen ammatillisessa koulutuksessa sekä korkeakouluopinnoissa. Vapaan sivistystyön sekä yksityisen puolen järjestämä klassinen kuvataidekoulutus on maksullista. Menestyäkseen omassa työssään visuaalisten alojen ammattilaiset tarvitsevat vankkaa klassista kuvataidekoulutusta.
Repin-instituutin kuvataidekoulutus on klassisen kuvataiteen koulutusohjelma, jota on toteutettu Kotkassa useiden hankkeiden yhteydessä. Erityispiirteenä kuvataidekoulutuksessa on yhteistyö Pietarin taideyliopistojen kanssa, joissa historiallisten prosessien myötä klassisen kuvataidekoulun perinteet ovat säilyneet. Repin-instituutin kuvataidekoulutus on menestynyt vuosina 2006-2017. Viimeisien vuosien aikana kuvataidekoulutuksen järjestäminen on tullut haastavaksi kohonneen opiskelijamaksun ja opiskelijoiden opintososiaalisten etujen päättymisen vuoksi.
Kehitystyöni tavoitteena on uusi Repin-instituutin kuvataidekoulutuksen toteutussuunnitelma. Työni lähtötilanteen selvittämiseksi tein SWOT-analyysin. Asiakkaiden ja asiantuntijoiden mielipiteiden selvittämiseksi kävin lukuisia keskusteluja sekä toteutin kyselyn ja kolme haastattelua. Lisäksi tarkastelin muita vastaavia koulutusorganisaatioita. Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on tutkimusaineistoon perustuva Repin-instituutin kuvataidekoulutuksen toteutussuunnitelma. Tuloksena on kolme kuvataidekoulutuksen toteutusmallia osana ammatillista koulutusta, kesäyliopiston ja kansanopiston toimintaa. Työn tuloksena on myös kehittynyt yhteistyöverkosto, jonka tukemana uutta suunnitelmaa lähdetään vaiheittain toteuttamaan.
Repin-instituutin kuvataidekoulutus on klassisen kuvataiteen koulutusohjelma, jota on toteutettu Kotkassa useiden hankkeiden yhteydessä. Erityispiirteenä kuvataidekoulutuksessa on yhteistyö Pietarin taideyliopistojen kanssa, joissa historiallisten prosessien myötä klassisen kuvataidekoulun perinteet ovat säilyneet. Repin-instituutin kuvataidekoulutus on menestynyt vuosina 2006-2017. Viimeisien vuosien aikana kuvataidekoulutuksen järjestäminen on tullut haastavaksi kohonneen opiskelijamaksun ja opiskelijoiden opintososiaalisten etujen päättymisen vuoksi.
Kehitystyöni tavoitteena on uusi Repin-instituutin kuvataidekoulutuksen toteutussuunnitelma. Työni lähtötilanteen selvittämiseksi tein SWOT-analyysin. Asiakkaiden ja asiantuntijoiden mielipiteiden selvittämiseksi kävin lukuisia keskusteluja sekä toteutin kyselyn ja kolme haastattelua. Lisäksi tarkastelin muita vastaavia koulutusorganisaatioita. Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on tutkimusaineistoon perustuva Repin-instituutin kuvataidekoulutuksen toteutussuunnitelma. Tuloksena on kolme kuvataidekoulutuksen toteutusmallia osana ammatillista koulutusta, kesäyliopiston ja kansanopiston toimintaa. Työn tuloksena on myös kehittynyt yhteistyöverkosto, jonka tukemana uutta suunnitelmaa lähdetään vaiheittain toteuttamaan.