Asiakaslähtöisyyden kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä : Henkilökunnan näkemyksiä
Mätäsaho, Paula (2014)
Mätäsaho, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112632
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen asiakaslähtöisesti ja asiakkaan valinnan vapautta tukien on keskeinen valtakunnallinen tavoite. Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen organisaatiomuutokseen liittyen järjestettiin henkilökunnalle koulutus, jonka tavoitteena oli herätellä asiakaslähtöisen toimintakulttuurin muutosta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata koulutukseen osallistuneiden pitkäaikaishoidon, kotihoidon, terveyskeskussairaalan, palveluasumisen, päiväkeskusten, kuntoutus- ja terapiapalveluiden sekä vammaispalveluiden henkilökunnan (N=1481) näkemyksiä asiakaslähtöisyydestä. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella ja analysoitiin kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella sisällönanalyysillä. Vastausprosentti oli 68,5 (n=1015).
Henkilökunnan mielestä asiakaslähtöisemmän toimintakulttuurin tärkeimmät lähtökohdat olivat osallistava hoitotyö (17 %), ajankäyttö (14 %) ja yksilöllinen hoitotyö (13 %). Henkilökunnan omat muutostarpeet olivat osallistavan hoitotyön käyttäminen (21 %), ajankäyttö (19 %) ja ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen (17 %). Asiakaslähtöisen toimintakulttuurin kehittäminen onnistuivat parhaiten johtamisella (30 %), hoitajan ammattitaidolla (19 %) sekä työyhteisötaitoja parantamalla (13 %).
Tuloksien mukaan henkilökunta tiesi asiakaslähtöisen hoitotyön periaatteet, mutta käytännössä asiakaslähtöisyys ei toteutunut riittävän hyvin. Asiakaslähtöisemmän toimintakulttuurin kehittäminen vaatii johtamisen ja ajankäytön, henkilökunnan ammattitaidon ja työyhteisötaitojen kehittämistä. Muutosjohtamisen onnistuminen on tärkeää, kun kehittämistyötä tehdään.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata koulutukseen osallistuneiden pitkäaikaishoidon, kotihoidon, terveyskeskussairaalan, palveluasumisen, päiväkeskusten, kuntoutus- ja terapiapalveluiden sekä vammaispalveluiden henkilökunnan (N=1481) näkemyksiä asiakaslähtöisyydestä. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella ja analysoitiin kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella sisällönanalyysillä. Vastausprosentti oli 68,5 (n=1015).
Henkilökunnan mielestä asiakaslähtöisemmän toimintakulttuurin tärkeimmät lähtökohdat olivat osallistava hoitotyö (17 %), ajankäyttö (14 %) ja yksilöllinen hoitotyö (13 %). Henkilökunnan omat muutostarpeet olivat osallistavan hoitotyön käyttäminen (21 %), ajankäyttö (19 %) ja ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen (17 %). Asiakaslähtöisen toimintakulttuurin kehittäminen onnistuivat parhaiten johtamisella (30 %), hoitajan ammattitaidolla (19 %) sekä työyhteisötaitoja parantamalla (13 %).
Tuloksien mukaan henkilökunta tiesi asiakaslähtöisen hoitotyön periaatteet, mutta käytännössä asiakaslähtöisyys ei toteutunut riittävän hyvin. Asiakaslähtöisemmän toimintakulttuurin kehittäminen vaatii johtamisen ja ajankäytön, henkilökunnan ammattitaidon ja työyhteisötaitojen kehittämistä. Muutosjohtamisen onnistuminen on tärkeää, kun kehittämistyötä tehdään.