Operatiivisen oston prosessien kehittäminen teollisuusalan yrityksessä
Räty, Maija (2023)
Räty, Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510887
Tiivistelmä
Tutkimuskohteena työssä oli teollisuusalan yrityksen operatiivinen osto, jonka toimintaa haluttiin kehittää. Useiden työtehtävien tehokas toteuttaminen koettiin hankalaksi. Tutkimuksen tavoitteeksi muodostui kehittää operatiivisen oston toimintaa vastaamalla kysymyksiin: Millaiset ovat toimeksiantajan operatiivisen oston prosessit? Mitkä ovat toimeksiantajan operatiivisen oston hukkaa tuottavat prosessit?
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja lähestymistavaltaan tapaustutkimus. Operatiivisen oston prosessit kuvattiin perehtymällä valmiisiin aineistoihin ja haastattelemalla operatiivisen oston esihenkilöä. Prosessikuvaukset nojasivat tutkittuun teoriapohjaan. Hukkaa tuottavat prosessit tunnistettiin operatiivisen oston työntekijöille järjestetyssä työpajassa. Työpajan tukena käytettiin lean-menetelmiä sekä luotuja prosessikuvauksia.
Työpajassa pohdittiin hukkaa tuottavia tekijöitä seuraavissa oston prosessinvaiheissa: ostotarve, ostotilaus, toimitusvalvonta sekä vastaanoton jälkeen tapahtuvat toimenpiteet. Järjestelmien toimimattomuus, nimikkeisiin liittyvät ongelmat, toimittajasuhteisiin liittyvät haasteet, vastaanoton selvittelyt sekä ylimääräinen liike koettiin eniten hukkaa tuottaviksi aihepiireiksi operatiivisessa ostossa. Työpajan pohjalta koostettiin kehittämisehdotukset hukkien poistamiseksi. Kehittämisehdotukset liittyivät hukkaa tuottaneisiin seikkoihin. Jatkotutkimuksena hukkaa tuottavien aihepiirien tutkimusta voitaisiin jatkaa. Myös tarkempi syventyminen erillisiin prosessin vaiheisiin voisi olla hyvä vaihtoehto tutkimukselle.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja lähestymistavaltaan tapaustutkimus. Operatiivisen oston prosessit kuvattiin perehtymällä valmiisiin aineistoihin ja haastattelemalla operatiivisen oston esihenkilöä. Prosessikuvaukset nojasivat tutkittuun teoriapohjaan. Hukkaa tuottavat prosessit tunnistettiin operatiivisen oston työntekijöille järjestetyssä työpajassa. Työpajan tukena käytettiin lean-menetelmiä sekä luotuja prosessikuvauksia.
Työpajassa pohdittiin hukkaa tuottavia tekijöitä seuraavissa oston prosessinvaiheissa: ostotarve, ostotilaus, toimitusvalvonta sekä vastaanoton jälkeen tapahtuvat toimenpiteet. Järjestelmien toimimattomuus, nimikkeisiin liittyvät ongelmat, toimittajasuhteisiin liittyvät haasteet, vastaanoton selvittelyt sekä ylimääräinen liike koettiin eniten hukkaa tuottaviksi aihepiireiksi operatiivisessa ostossa. Työpajan pohjalta koostettiin kehittämisehdotukset hukkien poistamiseksi. Kehittämisehdotukset liittyivät hukkaa tuottaneisiin seikkoihin. Jatkotutkimuksena hukkaa tuottavien aihepiirien tutkimusta voitaisiin jatkaa. Myös tarkempi syventyminen erillisiin prosessin vaiheisiin voisi olla hyvä vaihtoehto tutkimukselle.