Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hakulinen, Jasmin (2023)
Hakulinen, Jasmin
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510692
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kerään yhteen tietoa positiivisesta pedagogiikasta varhaiskasvatuksessa kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tavoitteenani opinnäytetyölle on soveltamiskelpoisten ja ajankohtaisten tietojen kerääminen positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa ja sen hyödyistä. Käyttämäni lähteet olivat yhdenmukaisia ja niiden välillä ei löytynyt ristiriitoja.
Opinnäytetyössäni olen tuonut esille positiivisen pedagogiikan hyötyjä varhaiskasvatuksessa, sekä sen tuomia mahdollisuuksia päiväkoti ympäristössä. Olen avannut opinnäytetyössäni, kuinka suomalainen varhaiskasvatusympäristö ja varhaiskasvatuksen perusteet, sekä laadun kriteerit mahdollistavat positiivisen pedagogiikan sisällyttämisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin.
Positiivinen pedagogiikka on elämän positiivisiin tekijöihin kiinnittyvä teoria. Päiväkodin arjessa positiivista pedagogiikkaa toteutetaan kannustamalla lapsia tunnistamaan omia vahvuuksiaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Teoriassa painottuu lapsen oma ääni ja kokemus omista tunteistaan ja vahvuuksistaan. Positiivisen pedagogiikan mukaisella lasta kannattelevalla, välittävällä ja läsnä olevalla työotteella voi olla suuri merkitys lapsen elämän muotoutumisessa. Varhaiskasvatuksessa ja kouluissa aikuisten tehtävänä on huomata lapsen vahvuudet ja uskoa siihen, sekä saada lapsi itse saada uskomaan omiin hyviin puoliinsa.
Aineistossa nousi paljon esille erityisesti tuen tarpeisten lasten taitojen ja positiivisten luonteenpiirteiden positiivinen huomioiminen. Lapsen kiinnostuksen kohteiden sisällyttäminen toimintaan ja lapsen positiivinen huomioiminen kannattelee se lapsen suotuista psyykkistä kehitystä. Lapsen vahvuuksien kannustamisella ja lapsen kannustuksella pääsemme ehkäisemään lapsen alisuoriutumista, sekä tuemme hänen hyvinvointiaan tukemalla lapsen psyykkistä kasvua, sekä kehitystä. Tällainen positiivisten kokemusten ja onnistumisten kartuttaminen oppimistilanteissa luo hyvää pohjaa lapsen resilienssille ja itsetunnolle tulevaisuuteen. Voimme siis jo pienestä pitäen olla tukemassa lapsen oppimisenpolkua.
Opinnäytetyössäni olen tuonut esille positiivisen pedagogiikan hyötyjä varhaiskasvatuksessa, sekä sen tuomia mahdollisuuksia päiväkoti ympäristössä. Olen avannut opinnäytetyössäni, kuinka suomalainen varhaiskasvatusympäristö ja varhaiskasvatuksen perusteet, sekä laadun kriteerit mahdollistavat positiivisen pedagogiikan sisällyttämisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin.
Positiivinen pedagogiikka on elämän positiivisiin tekijöihin kiinnittyvä teoria. Päiväkodin arjessa positiivista pedagogiikkaa toteutetaan kannustamalla lapsia tunnistamaan omia vahvuuksiaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Teoriassa painottuu lapsen oma ääni ja kokemus omista tunteistaan ja vahvuuksistaan. Positiivisen pedagogiikan mukaisella lasta kannattelevalla, välittävällä ja läsnä olevalla työotteella voi olla suuri merkitys lapsen elämän muotoutumisessa. Varhaiskasvatuksessa ja kouluissa aikuisten tehtävänä on huomata lapsen vahvuudet ja uskoa siihen, sekä saada lapsi itse saada uskomaan omiin hyviin puoliinsa.
Aineistossa nousi paljon esille erityisesti tuen tarpeisten lasten taitojen ja positiivisten luonteenpiirteiden positiivinen huomioiminen. Lapsen kiinnostuksen kohteiden sisällyttäminen toimintaan ja lapsen positiivinen huomioiminen kannattelee se lapsen suotuista psyykkistä kehitystä. Lapsen vahvuuksien kannustamisella ja lapsen kannustuksella pääsemme ehkäisemään lapsen alisuoriutumista, sekä tuemme hänen hyvinvointiaan tukemalla lapsen psyykkistä kasvua, sekä kehitystä. Tällainen positiivisten kokemusten ja onnistumisten kartuttaminen oppimistilanteissa luo hyvää pohjaa lapsen resilienssille ja itsetunnolle tulevaisuuteen. Voimme siis jo pienestä pitäen olla tukemassa lapsen oppimisenpolkua.