Markkinointisuunnitelma yritykselle Muscleteam
Niemelä, Helka (2023)
Niemelä, Helka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma pienelle hyvinvointialan yritykselle nimeltä Muscleteam. Yrityksellä ei ole ollut aikaisemmin markkinointisuunnitelmaa, jonka vuoksi yritykselle luotiin markkinointia helpottava ja selkiyttävä suunnitelma.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, digitaalista markkinointia sekä näiden suunnittelua ja siihen kuuluvia käsitteitä. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin asiakaskysely, jonka avulla saatiin selville asiakkaiden näkökulmaa. Tämän lisäksi laadittiin yrityksen SWOT-analyysi, segmentoitiin asiakkaat ja näiden kaikkien pohjalta toteutettiin itse markkinointisuunnitelma.
Markkinointisuunnitelmassa digitaalisen markkinoinnin kanaviksi valittiin verkkosivut, Facebook sekä Instagram. Suunnitelmassa painotettiin markkinoinnin ja julkaisujen lisäämistä erityisesti verkkosivuilla sekä Facebookissa. Lisäksi markkinointisuunnitelmassa käytiin läpi tulevat tapahtumat, juhlapäivät sekä uutiskirje ja miten näitä tullaan markkinoimaan.
Laaditun markkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy jatkossa toteuttamaan markkinointiaan laadukkaammin sekä aktiivisemmin. Markkinointisuunnitelman vaiheiden avulla yritys pystyy tavoittamaan entistä paremmin omat asiakkaansa sekä potentiaaliset asiakkaan.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, digitaalista markkinointia sekä näiden suunnittelua ja siihen kuuluvia käsitteitä. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin asiakaskysely, jonka avulla saatiin selville asiakkaiden näkökulmaa. Tämän lisäksi laadittiin yrityksen SWOT-analyysi, segmentoitiin asiakkaat ja näiden kaikkien pohjalta toteutettiin itse markkinointisuunnitelma.
Markkinointisuunnitelmassa digitaalisen markkinoinnin kanaviksi valittiin verkkosivut, Facebook sekä Instagram. Suunnitelmassa painotettiin markkinoinnin ja julkaisujen lisäämistä erityisesti verkkosivuilla sekä Facebookissa. Lisäksi markkinointisuunnitelmassa käytiin läpi tulevat tapahtumat, juhlapäivät sekä uutiskirje ja miten näitä tullaan markkinoimaan.
Laaditun markkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy jatkossa toteuttamaan markkinointiaan laadukkaammin sekä aktiivisemmin. Markkinointisuunnitelman vaiheiden avulla yritys pystyy tavoittamaan entistä paremmin omat asiakkaansa sekä potentiaaliset asiakkaan.