Kokemusasiantuntijat verkossa hanke -verkkovuorovaikutuksen käsikirja kokemusasiantuntijoille
Hiltunen, Jari (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510710
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkovuorovaikutuksen käsikirja Kokemusasiantuntijat verkossa -hankkeen suomenkielisille rikos- ja päihdetaustaisille kokemusasiantuntijoille. Kehittämistyön tavoitteena oli, että käsikirjan avulla kokemusasiantuntijat oppivat vuorovaikutuksen perusteet matalan kynnyksen verkkoauttamisessa. Kehittämistehtävä toteutettiin etänä verkkovuorovaikutuksen avulla. Teorioista sosiaalinen konstruktionismi ja käyttäjäpsykologia määrittelivät lähtökohdan kehittämistyölle. Kehittämistyön tietoperustaa muodostettaessa keskeiseksi verkkovuorovaikutuksen haasteeksi tunnistettiin tunteiden digitalisointi ja välittyminen.
Tunteisiin liittyvässä tietoperustassa sosiaalisen läsnäolon ja tietoisuuden tunteet ovat keskeisiä kokemusasiantuntijoiden toteuttamassa matalan kynnyksen toiminnassa. Tietotekniikan avulla tapahtuva verkkovuorovaikutus edellyttää tunnetekijöiden digitalisointia ja siirtämistä verkkoyhteyksien avulla. Verkossa tapahtuva vuorovaikutus rajoittaa tunteiden välittymistä verrattuna perinteiseen kasvokkaiseen vuorovaikutukseen. Tunteiden välittymiseen liittyvät rajoitteet vaikuttavat dialogisuuteen, johon liittyy keskeisesti elintilan, piirteiden ja eleiden tulkinta. Ymmärtämällä verkkovuorovaikutukseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet kokemusasiantuntija voi valita verkkovuorovaikutustavan, joka huomioi sosiaalisen läsnäolon ja tietoisuuden tunteet verkkovuorovaikutustilanteissa.
Laadullisella tutkimusotteella tehtyjen digitaalisten kyselyiden, analyysien ja kokeiluversioiden avulla kehittämiskohteesta hankittiin lisätietoa, jolla verkkovuorovaikutuksen käsikirjan suunnittelua ja toteutusta ohjattiin kokemusasiantuntijoille sopivaksi. Aluksi kyselyt kohdistettiin kokemusasiantuntijoita havainnoiviin hanketyöntekijöihin ja lopuksi sekä hanketyöntekijöihin että kokemusasiantuntijoihin. Kyselyihin liittyvistä analyyseistä keskeisimmäksi haasteeksi nousi kokemusasiantuntijoiden moninainen osaamistaso ja kohderyhmälle soveltuvan teoriasidonnaisen tekstisisällön tuottaminen. Haasteeseen vastattiin kehittämällä kahdella eri esitysgrafiikkasovelluksella ja tekstinkäsittelysovelluksella verkkovuorovaikutuksen käsikirjan kokeiluversioita. Kokeiluversioiden perusteella hanketyöntekijät pitivät verkkovuorovaikutuksen käsikirjaa hyvänä, kokemusasiantuntijat kiitettävänä. Työelämäpalautteen mukaan verkkovuorovaikutuksen käsikirja tukee hankkeen tavoitteita ja on sisällöllisesti merkityksellinen ja laaja. Onnistuneen kehitystyön tuloksena syntyi uusi tuote, joka vastaa kehittämistyön tarkoitusta ja jota voidaan ylläpitää ja jatkokehittää myös tulevaisuudessa. The purpose of this development-oriented Bachelor’s thesis was to produce an online interaction handbook for Finnish-speaking experience experts with a criminal and substance abuse backgrounds, as part of the Experience Experts Online project. The objective of the development work was to provide to the experience experts the basics of interaction in low-threshold online assistance through the use of the handbook. The development task was carried out remotely through online interaction. The theories of social constructionism and user psychology provided the basis for the development work. In developing the theoretical basis, the digitalization and transmission of emotions were identified as a key challenge of online interaction.
In the theoretical background of this thesis literature related to emotions, the feelings of social presence and awareness are key to the low-threshold activities carried out by experience experts. Online interaction with the help of information technology requires the digitalization and transfer of emotional factors through digital networks. Compared with traditional face-to-face interaction, online interaction restricts the transmission of emotions. The limitations related to the transmission of emotions affect the interpretation of the living space, features, and gestures that are the most important in the dialogue. By understanding the opportunities and challenges of online interaction, an experience expert can choose an interaction method that takes into account the feelings of social presence and awareness in online interaction situations.
Empirical information was obtained on the development target through qualitative digital surveys, analyses, and trial versions. The surveys were targeted at project workers observing experience experts and experience experts themselves. The main challenge identified in the survey analyses was the diverse level of expertise among experience experts and producing theory-based textual content suitable for them. This challenge was addressed by developing trial versions of the online interaction handbook using two different presentation graphics applications and a word processing application. Based on the trial versions, project workers found the handbook on online interaction to be good and experience experts found it to be excellent. According to feedback from a representative of the working life, the handbook on online interaction supports the goals of the project and is meaningful and comprehensive in content. The successful development work resulted in a new product that meets the objectives of the development work. The online interaction handbook could be maintained and further developed in the future.
Tunteisiin liittyvässä tietoperustassa sosiaalisen läsnäolon ja tietoisuuden tunteet ovat keskeisiä kokemusasiantuntijoiden toteuttamassa matalan kynnyksen toiminnassa. Tietotekniikan avulla tapahtuva verkkovuorovaikutus edellyttää tunnetekijöiden digitalisointia ja siirtämistä verkkoyhteyksien avulla. Verkossa tapahtuva vuorovaikutus rajoittaa tunteiden välittymistä verrattuna perinteiseen kasvokkaiseen vuorovaikutukseen. Tunteiden välittymiseen liittyvät rajoitteet vaikuttavat dialogisuuteen, johon liittyy keskeisesti elintilan, piirteiden ja eleiden tulkinta. Ymmärtämällä verkkovuorovaikutukseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet kokemusasiantuntija voi valita verkkovuorovaikutustavan, joka huomioi sosiaalisen läsnäolon ja tietoisuuden tunteet verkkovuorovaikutustilanteissa.
Laadullisella tutkimusotteella tehtyjen digitaalisten kyselyiden, analyysien ja kokeiluversioiden avulla kehittämiskohteesta hankittiin lisätietoa, jolla verkkovuorovaikutuksen käsikirjan suunnittelua ja toteutusta ohjattiin kokemusasiantuntijoille sopivaksi. Aluksi kyselyt kohdistettiin kokemusasiantuntijoita havainnoiviin hanketyöntekijöihin ja lopuksi sekä hanketyöntekijöihin että kokemusasiantuntijoihin. Kyselyihin liittyvistä analyyseistä keskeisimmäksi haasteeksi nousi kokemusasiantuntijoiden moninainen osaamistaso ja kohderyhmälle soveltuvan teoriasidonnaisen tekstisisällön tuottaminen. Haasteeseen vastattiin kehittämällä kahdella eri esitysgrafiikkasovelluksella ja tekstinkäsittelysovelluksella verkkovuorovaikutuksen käsikirjan kokeiluversioita. Kokeiluversioiden perusteella hanketyöntekijät pitivät verkkovuorovaikutuksen käsikirjaa hyvänä, kokemusasiantuntijat kiitettävänä. Työelämäpalautteen mukaan verkkovuorovaikutuksen käsikirja tukee hankkeen tavoitteita ja on sisällöllisesti merkityksellinen ja laaja. Onnistuneen kehitystyön tuloksena syntyi uusi tuote, joka vastaa kehittämistyön tarkoitusta ja jota voidaan ylläpitää ja jatkokehittää myös tulevaisuudessa.
In the theoretical background of this thesis literature related to emotions, the feelings of social presence and awareness are key to the low-threshold activities carried out by experience experts. Online interaction with the help of information technology requires the digitalization and transfer of emotional factors through digital networks. Compared with traditional face-to-face interaction, online interaction restricts the transmission of emotions. The limitations related to the transmission of emotions affect the interpretation of the living space, features, and gestures that are the most important in the dialogue. By understanding the opportunities and challenges of online interaction, an experience expert can choose an interaction method that takes into account the feelings of social presence and awareness in online interaction situations.
Empirical information was obtained on the development target through qualitative digital surveys, analyses, and trial versions. The surveys were targeted at project workers observing experience experts and experience experts themselves. The main challenge identified in the survey analyses was the diverse level of expertise among experience experts and producing theory-based textual content suitable for them. This challenge was addressed by developing trial versions of the online interaction handbook using two different presentation graphics applications and a word processing application. Based on the trial versions, project workers found the handbook on online interaction to be good and experience experts found it to be excellent. According to feedback from a representative of the working life, the handbook on online interaction supports the goals of the project and is meaningful and comprehensive in content. The successful development work resulted in a new product that meets the objectives of the development work. The online interaction handbook could be maintained and further developed in the future.