Competence development through knowledge sharing : case KEVA EU pension team
Rassl, Monette (2023)
Rassl, Monette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310579
Tiivistelmä
Suurin osa asiantuntijan oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä tapahtuu työssä. Asiantuntijoilta vaaditaan yhä enemmän kykyä määritellä ja ratkaista monialaisia ongelmia yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Organisaation on siksi luotava työympäristö, joka mahdollistaa ryhmätyön, tiedon luomisen ja keräämisen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää se osaaminen, myös tulevaisuuden osaaminen, jota case organisaation EU-tiimissä tarvitaan menestyäkseen. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa tieto-, osaamiskäytännöt tai -olosuhteet, jotka saattavat tukea tai estää organisaation oppimista ja osaamisen kehittämistä.
Tavoitteena oli tunnistaa nykyinen tiedon muuntamisen prosessi. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastatteluilla.
Tutkimus osoittaa, että tehokkain oppimisen ja osaamisen kehittäminen varmistetaan tarjoamalla runsaasti mahdollisuuksia yhteiseen reflektointiin ja osaamisen jakamiseen. Todettiin, että yhteistyön mahdollistaminen, jossa hiljaista osaamista ja tietoa voidaan jakaa, parantaa osaamista. Most of the expert's learning and competence development takes place at work. Experts are increasingly required to be able to define and solve multidisciplinary problems in cooperation with experts in various fields. The organization must therefore create a work environment that allows for teamwork, knowledge creation and collection.
The aim of this study was to determine the competence, also future competence, which is needed in the case organization’s EU team, to be successful. Furthermore, the aim was to identify the knowledge, competencies practices or conditions that might be supporting or hindering organizational learning and competence development.
The goal was to recognize the current process of knowledge conversion. This master’s thesis project was carried out as qualitative research, and the data was collected through interviews.
The research indicates that the most efficient learning and competence development is ensured by providing plenty of opportunities for collective reflection and knowledge sharing. It was found that enabling collaboration, where tacit competence and knowledge can be shared improves the competence.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää se osaaminen, myös tulevaisuuden osaaminen, jota case organisaation EU-tiimissä tarvitaan menestyäkseen. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa tieto-, osaamiskäytännöt tai -olosuhteet, jotka saattavat tukea tai estää organisaation oppimista ja osaamisen kehittämistä.
Tavoitteena oli tunnistaa nykyinen tiedon muuntamisen prosessi. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastatteluilla.
Tutkimus osoittaa, että tehokkain oppimisen ja osaamisen kehittäminen varmistetaan tarjoamalla runsaasti mahdollisuuksia yhteiseen reflektointiin ja osaamisen jakamiseen. Todettiin, että yhteistyön mahdollistaminen, jossa hiljaista osaamista ja tietoa voidaan jakaa, parantaa osaamista.
The aim of this study was to determine the competence, also future competence, which is needed in the case organization’s EU team, to be successful. Furthermore, the aim was to identify the knowledge, competencies practices or conditions that might be supporting or hindering organizational learning and competence development.
The goal was to recognize the current process of knowledge conversion. This master’s thesis project was carried out as qualitative research, and the data was collected through interviews.
The research indicates that the most efficient learning and competence development is ensured by providing plenty of opportunities for collective reflection and knowledge sharing. It was found that enabling collaboration, where tacit competence and knowledge can be shared improves the competence.