UEFA mentorointiohjelman vaikutus valmentajan kehittymiseen työssä : tapaustutkimus
Savolainen, Mari (2023)
Savolainen, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210419
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli dokumentoida oppimispäiväkirja muodossa mentorointiohjelman vaiheita 9 viikon ajan. Oppimispäiväkirjan tavoitteena oli dokumentoida aiheita ja ajatuksiani prosessin edetessä. Dokumentoinnin päällimmäisenä tarkoituksena oli kehittää ammatillista osaamistani jalkapallovalmentajana. Yksi keskeisimmistä tavoitteista oli myös tuottaa tietoa mentoroinnista osaamisen kehittäjänä jalkapallovalmentajan työssä.
Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja tukeutui osaamisen kehittymiseen ja reflektiiviseen oppimiseen mentoroinnin merkityksestä jalkapallovalmentajan työhön. Päiväkirjamerkinnät keskittyivät 9 viikon ajan työhöni valmentajana 2022 keväälle. Käytin oman valmennusosaamisen arviointiin Palloliitossa kehitettyä arviointityökalua jalkapallovalmentajan kokonaisvaltaisen valmennusosaamisen tunnistamiseen ja seurantaan. Arviointityökalun arviointikohteet ovat johdettu suomalaisen valmennusosaamisen mallista. Arviointityökalu on jaettu kolmeen isompaan aihealueeseen: itsensä kehittämisen taidot, urheiluosaamisen taidot ja ihmissuhdetaidot.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä havaitsin kehittyneeni eniten mentorointiprojektin aikana itsensä kehittämisen taidoissa. Kehittymishakuisuuteni on lisääntynyt ja koen sen olevan todella korkealla tasolla. Opinnäytetyöni johtopäätöksissä voi huomata, että olen valmentajana kehittynyt kokonaisvaltaisesti lähes kaikilla osaalueilla arviointityökalua käytettäessä. Koin, että työkalu ei ollut paras mahdollinen työkalu arvioimaan huipputason ammattivalmentajan kehittymistä. Työkalun asteikossa oli liian alhainen arviointitaso. Koen saaneeni mentorointiprosessista paljon enemmän lisäarvoa työhöni, koska olen tehnyt prosessimaisesti opinnäytetyötäni. Asioiden syvällinen pohtiminen omaan kehittymiseeni vaikuttaviin asioihin on antanut todella paljon lisäarvoa minulle mentorointiprosessista. Olen mielestäni onnistunut hyvin jäsentelemään omaa kehittymistäni työssäni valmentajana.
Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja tukeutui osaamisen kehittymiseen ja reflektiiviseen oppimiseen mentoroinnin merkityksestä jalkapallovalmentajan työhön. Päiväkirjamerkinnät keskittyivät 9 viikon ajan työhöni valmentajana 2022 keväälle. Käytin oman valmennusosaamisen arviointiin Palloliitossa kehitettyä arviointityökalua jalkapallovalmentajan kokonaisvaltaisen valmennusosaamisen tunnistamiseen ja seurantaan. Arviointityökalun arviointikohteet ovat johdettu suomalaisen valmennusosaamisen mallista. Arviointityökalu on jaettu kolmeen isompaan aihealueeseen: itsensä kehittämisen taidot, urheiluosaamisen taidot ja ihmissuhdetaidot.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä havaitsin kehittyneeni eniten mentorointiprojektin aikana itsensä kehittämisen taidoissa. Kehittymishakuisuuteni on lisääntynyt ja koen sen olevan todella korkealla tasolla. Opinnäytetyöni johtopäätöksissä voi huomata, että olen valmentajana kehittynyt kokonaisvaltaisesti lähes kaikilla osaalueilla arviointityökalua käytettäessä. Koin, että työkalu ei ollut paras mahdollinen työkalu arvioimaan huipputason ammattivalmentajan kehittymistä. Työkalun asteikossa oli liian alhainen arviointitaso. Koen saaneeni mentorointiprosessista paljon enemmän lisäarvoa työhöni, koska olen tehnyt prosessimaisesti opinnäytetyötäni. Asioiden syvällinen pohtiminen omaan kehittymiseeni vaikuttaviin asioihin on antanut todella paljon lisäarvoa minulle mentorointiprosessista. Olen mielestäni onnistunut hyvin jäsentelemään omaa kehittymistäni työssäni valmentajana.