Potilaan rajoittaminen lepositein tahdosta riippumattoman hoidon aikana mielenterveyshoitotyössä - opetusmateriaali Kajaanin ammattikorkeakoululle
Hyyryläinen, Verneri; Kyllönen, Sini (2023)
Hyyryläinen, Verneri
Kyllönen, Sini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210499
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kajaanin ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojen lehtori. Toimeksiantajalla oli tarve kehittää syventäviin mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintoihin opetusmateriaalia lepositeiden käytöstä mielenterveyshoitotyössä. Tarpeen pohjalta teimme opetusmateriaalia syventäviin mielenterveys- ja päihdeopintoihin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli potilaan rajoittaminen lepositein mielenterveyshoitotyössä tahdosta riippumattoman hoidon aikana. Tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa näyttöön perustuvaa opetusmateriaalia Kajaanin ammattikorkeakoululle potilaan rajoittamisesta lepositein tahdosta riippumattoman hoidon aikana mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Tavoitteena oli syventävien opiskelijoiden oppimisen syventäminen ja ammatillisen, näyttöön perustuvan tietämyksen lisääminen lepositeiden käytöstä tahdosta riippumattoman hoidon aikana luomamme opetusmateriaalin avulla itsenäisten opintojen parissa. Keskitymme tässä opinnäytetyössä rajoittamistoimiin lepositein tahdosta riippumattoman hoidon aikana mielenterveyshoitotyössä.
Etsimme teoriatietoa sairaanhoitajan osaamisesta, tahdosta riippumattomasta hoidosta, potilaan rajoittamisesta lepositein, sekä opetusmateriaalin laatua parantavista asioista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuote eli opetusmateriaali syventäviin mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintoihin lepositeiden käytöstä käytännössä mielenterveyshoitotyössä tahdosta riippumattoman hoidon aikana. Kehitimme opetusvideon ja sen pohjalta kirjalliset tehtävät itsenäisen opiskelun tueksi. Toimeksiantajalla ei ole aikaisemmin ollut opetusmateriaalia potilaan rajoittamisesta lepositein tahdosta riippumattoman hoidon aikana, mikä tekee opinnäytetyöstä merkityksellisen.
Teoriatietoa lepositeiden käytöstä on melko vähän eikä valtakunnallista ohjetta lepositeiden käytännön toimista ole. Jatkotutkimuskysymyksiä, jotka nousivat esille, olivat seuraavanlaisia: Millaista hyötyä opetusmateriaalista on ollut syventävissä mielenterveys- ja päihdehoitotyön opinnoissa? Kuinka usein ammattilainen pystyy ehkäisemään potilaan leposide-eristämisen omalla toiminnallaan? Kuinka yhtenäisiä laitoskohtaiset ohjeet leposide-eristämisestä ovat keskenään?
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli potilaan rajoittaminen lepositein mielenterveyshoitotyössä tahdosta riippumattoman hoidon aikana. Tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa näyttöön perustuvaa opetusmateriaalia Kajaanin ammattikorkeakoululle potilaan rajoittamisesta lepositein tahdosta riippumattoman hoidon aikana mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Tavoitteena oli syventävien opiskelijoiden oppimisen syventäminen ja ammatillisen, näyttöön perustuvan tietämyksen lisääminen lepositeiden käytöstä tahdosta riippumattoman hoidon aikana luomamme opetusmateriaalin avulla itsenäisten opintojen parissa. Keskitymme tässä opinnäytetyössä rajoittamistoimiin lepositein tahdosta riippumattoman hoidon aikana mielenterveyshoitotyössä.
Etsimme teoriatietoa sairaanhoitajan osaamisesta, tahdosta riippumattomasta hoidosta, potilaan rajoittamisesta lepositein, sekä opetusmateriaalin laatua parantavista asioista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuote eli opetusmateriaali syventäviin mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintoihin lepositeiden käytöstä käytännössä mielenterveyshoitotyössä tahdosta riippumattoman hoidon aikana. Kehitimme opetusvideon ja sen pohjalta kirjalliset tehtävät itsenäisen opiskelun tueksi. Toimeksiantajalla ei ole aikaisemmin ollut opetusmateriaalia potilaan rajoittamisesta lepositein tahdosta riippumattoman hoidon aikana, mikä tekee opinnäytetyöstä merkityksellisen.
Teoriatietoa lepositeiden käytöstä on melko vähän eikä valtakunnallista ohjetta lepositeiden käytännön toimista ole. Jatkotutkimuskysymyksiä, jotka nousivat esille, olivat seuraavanlaisia: Millaista hyötyä opetusmateriaalista on ollut syventävissä mielenterveys- ja päihdehoitotyön opinnoissa? Kuinka usein ammattilainen pystyy ehkäisemään potilaan leposide-eristämisen omalla toiminnallaan? Kuinka yhtenäisiä laitoskohtaiset ohjeet leposide-eristämisestä ovat keskenään?