Vesivärimaalauksen emulointitekniikat Blenderissä : akvarellityylisen 3D-renderöinnin tuottamismenetelmiä
Männistö, Ilari (2023)
Männistö, Ilari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210478
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee vesivärimäisen renderöintijäljen luomista 3D-kappaleille Blender-ohjelmistolla. Teoriaosuudessa analysoidaan, mitkä ovat vesivärimaalauksen tärkeimmät ominaispiirteet, ja millaisia toteutusmenetelmiä sovellus tarjoaa niiden tuottamiseen. Tavoitteena on tarjota lukijalle ymmärrys media-alan historiallisista, tämänhetkisistä ja tulevaisuuden mahdollisista käyttökohteista ja niistä haasteista, joihin tyylitelty renderöinti voi vastata. Teoriaosuudessa luetellaan myös laajamittainen kirjo erilaisia vaihtoehtoja niin mallinnusvaiheeseen, materiaalisäätöihin kuin kompositointitekniikoihinkin, joilla voidaan tuottaa yksittäisrenderöinteihin vesivärimäinen vaikutelma käsitellen jokaisen tekniikan hyvät ja haittapuolet.
Käytännön projektiosuudessa ehdotetaan kompositointimenetelmiä hyödyntävä luomisprosessi, jossa käsittelemättömälle renderöinnille lisätään vaiheittain vesivärimaalauksen ominaispiirteitä imitoivia jälkikäsittelyefektejä. Tämän työnkulun tarkoitus on mahdollistaa sävytinasetuksista riippumaton luomisprosessi ja reaaliaikainen esikatselu työn tueksi. Suunnittelu-, luonnostelu-, mallinnus ja kompositointivaihe käydään läpi iteratiivisesti seitsemässä osassa. Prosessin lopputuotteena vesivärityylinen renderöinti ja Blenderin komposiittorissa käytettävä noodiryhmä, jota lukija voi hyödyntää omissa projekteissaan. Käyttöohjeet selitetään jokaisen iteraatiovaiheen aikana, jotta lukija osaa valita oman projektinsa kannalta hyödylliset moduulit noodiryhmän sisältä.
Opinnäytetyön lopussa arvioidaan projektiosuuden tekniikoiden ja ratkaisujen toimivuutta, sekä ehdotetaan jatkotutkimuskohteita.
Käytännön projektiosuudessa ehdotetaan kompositointimenetelmiä hyödyntävä luomisprosessi, jossa käsittelemättömälle renderöinnille lisätään vaiheittain vesivärimaalauksen ominaispiirteitä imitoivia jälkikäsittelyefektejä. Tämän työnkulun tarkoitus on mahdollistaa sävytinasetuksista riippumaton luomisprosessi ja reaaliaikainen esikatselu työn tueksi. Suunnittelu-, luonnostelu-, mallinnus ja kompositointivaihe käydään läpi iteratiivisesti seitsemässä osassa. Prosessin lopputuotteena vesivärityylinen renderöinti ja Blenderin komposiittorissa käytettävä noodiryhmä, jota lukija voi hyödyntää omissa projekteissaan. Käyttöohjeet selitetään jokaisen iteraatiovaiheen aikana, jotta lukija osaa valita oman projektinsa kannalta hyödylliset moduulit noodiryhmän sisältä.
Opinnäytetyön lopussa arvioidaan projektiosuuden tekniikoiden ja ratkaisujen toimivuutta, sekä ehdotetaan jatkotutkimuskohteita.