Ylläksellä sijaitsevan urheilu- ja vapaa-ajankaupan sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case Äkäslompolo SportShop
Ahola, Vera (2023)
Ahola, Vera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle Äkäslompolo SportShopille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastaukset tutkimuskysymyksiin: Kuinka Lapissa sijaitseva urheilukauppa voi erottua sosiaalisessa mediassa verrattuna muihin saman alan yrityksiin? Miksi sosiaalisessa mediassa on tärkeä markkinoida? Mitkä sosiaalisen median kanavat ovat tärkeimpiä tällaiselle yritykselle? Minkälainen sisältö sosiaalisessa mediassa ihmisiä kiinnostaa?
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, sillä laadullisen tutkimuksen tavoitteena on kehittää tai uudistaa tutkittavaa kohdetta. Tässä työssä kehitettiin toimeksiantajayrityksen toimintaa luomalla heille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Sen lisäksi laadullisen tutkimusmenetelmän aineistonkeruumenetelmät sopivat tähän tutkimukseen. Aineistoa kerättiin eri kirjallisuudesta, artikkeleista sekä haastatteluista.
Työ on kaksiosainen, jossa ensimmäinen osa käsittelee markkinoinnin teoriaa. Tässä osiossa käydään läpi mitä markkinointi on ja miksi markkinointi on tärkeä osa yrityksen toimintaa. Teoriaosuudessa on hyödynnetty monipuolista lähdemateriaalia sekä haastatteluista saatuja tuloksia. Toinen osa on toiminnallinen, jossa toimeksiantajayritykselle on luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa on käyty läpi nykytilaa, asiakassegmenttejä, suunnitelman tavoitteita ja on luotu markkinoinnin vuosikello loppuvuodelle. Suunnitelmaa tehdessä hyödynnettiin tutkimuksen aikana kerättyä lähdemateriaalia sekä haastatteluista saatuja tuloksia.
Yritysten on tärkeä olla sosiaalisessa mediassa, koska tänä päivänä suurin osa asiakkaista löytyy sieltä. Suunnitelmallisella päivittämisellä ja heittäytyvällä sisällöllä yrityksillä on mahdollisuus menestyä sosiaalisessa mediassa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, sillä laadullisen tutkimuksen tavoitteena on kehittää tai uudistaa tutkittavaa kohdetta. Tässä työssä kehitettiin toimeksiantajayrityksen toimintaa luomalla heille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Sen lisäksi laadullisen tutkimusmenetelmän aineistonkeruumenetelmät sopivat tähän tutkimukseen. Aineistoa kerättiin eri kirjallisuudesta, artikkeleista sekä haastatteluista.
Työ on kaksiosainen, jossa ensimmäinen osa käsittelee markkinoinnin teoriaa. Tässä osiossa käydään läpi mitä markkinointi on ja miksi markkinointi on tärkeä osa yrityksen toimintaa. Teoriaosuudessa on hyödynnetty monipuolista lähdemateriaalia sekä haastatteluista saatuja tuloksia. Toinen osa on toiminnallinen, jossa toimeksiantajayritykselle on luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa on käyty läpi nykytilaa, asiakassegmenttejä, suunnitelman tavoitteita ja on luotu markkinoinnin vuosikello loppuvuodelle. Suunnitelmaa tehdessä hyödynnettiin tutkimuksen aikana kerättyä lähdemateriaalia sekä haastatteluista saatuja tuloksia.
Yritysten on tärkeä olla sosiaalisessa mediassa, koska tänä päivänä suurin osa asiakkaista löytyy sieltä. Suunnitelmallisella päivittämisellä ja heittäytyvällä sisällöllä yrityksillä on mahdollisuus menestyä sosiaalisessa mediassa.