Positiivinen potilas- ja asiakasapalaute henkilöstön palkitsemisen perusteena: ideoita palkitsemiseen
Pohjonen, Elina (2023)
Pohjonen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210427
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä esimerkkejä palkitsemiskäytännöistä, joiden perusteena on positiivinen asiakas- tai potilaspalaute. Tätä varten tehtiin Google
Forms-pohjalle kysely, johon vastaaminen tapahtui avoimen linkin kautta. Kyselyssä kartoitettiin olemassa olevien käytänteiden lisäksi myös vastaajien palkitsemisideoita. Kyselyä markkinoitiin asiakas- potilasturvallisuuskeskuksen toimesta ja siihen vastasi 52 henkilöä.
Vain kahden vastaajan organisaatiossa oli olemassa palkitsemisen käytäntö positiiviseen
asiakas- tai potilaspalautteeseen perustuen. Olemassa olevat palkitsemistavat olivat aineellisia. Palkitsemisideoita oli antanut 36 vastaajaa, joista osa oli esittänyt useampia ideoita.
Suurin osa ideoista oli aineellisia, mutta myös aineettomia ideoita kuten kiitoksen sanomista ja positiivisen palautteen antamista ehdotettiin. Aineellisiksi palkkioiksi ehdotettiin
mm. liikuntaseteleitä, lahjakortteja ja rahallista bonusta. Saaduista esimerkeistä koottiin
teoriatiedon avulla infograafi palkitsemisesta asiakas- ja potilasturvallisuuseskuksen käyttöön.
Työn tavoitteena oli lisätä esihenkilöiden ja palkitsemista suunnittelevien henkilöiden tietoutta erilaisista palkitsemiskäytänteistä ja mahdollisuuksista. Tätä kautta pyritään edistämään asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toteutumista.
Forms-pohjalle kysely, johon vastaaminen tapahtui avoimen linkin kautta. Kyselyssä kartoitettiin olemassa olevien käytänteiden lisäksi myös vastaajien palkitsemisideoita. Kyselyä markkinoitiin asiakas- potilasturvallisuuskeskuksen toimesta ja siihen vastasi 52 henkilöä.
Vain kahden vastaajan organisaatiossa oli olemassa palkitsemisen käytäntö positiiviseen
asiakas- tai potilaspalautteeseen perustuen. Olemassa olevat palkitsemistavat olivat aineellisia. Palkitsemisideoita oli antanut 36 vastaajaa, joista osa oli esittänyt useampia ideoita.
Suurin osa ideoista oli aineellisia, mutta myös aineettomia ideoita kuten kiitoksen sanomista ja positiivisen palautteen antamista ehdotettiin. Aineellisiksi palkkioiksi ehdotettiin
mm. liikuntaseteleitä, lahjakortteja ja rahallista bonusta. Saaduista esimerkeistä koottiin
teoriatiedon avulla infograafi palkitsemisesta asiakas- ja potilasturvallisuuseskuksen käyttöön.
Työn tavoitteena oli lisätä esihenkilöiden ja palkitsemista suunnittelevien henkilöiden tietoutta erilaisista palkitsemiskäytänteistä ja mahdollisuuksista. Tätä kautta pyritään edistämään asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toteutumista.