Suomalaisten yritysten TikTok-sisältömarkkinoinnin tapoja
Avenius, Ada (2022)
Avenius, Ada
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, kuinka suomalaiset yritykset harjoittavat markkinointia orgaanisesti TikTok-videonjakopalvelussa. Motivaationa työn toteuttamiselle toimii kirjoittajan oma tausta sosiaalisen median markkinoinnin parissa ja havainto kasvavasta kysynnästä TikTok-markkinoinnin palveluille kotimaisten yritysten keskuudessa. Työssä keskitytään tarkastelemaan TikTokia ilmiönä markkinoijan näkökulmasta. Lisäksi työ rajautuu tutkimaan TikTokia yritysten sisältömarkkinoinnin kautta, jättäen pois tarkastelusta maksullisen mainonnan mahdollisuudet.
Työ pohjautuu teorian ohella konkreettisiin case-esimerkkeihin, joissa havainnoidaan kahta suomalaista TikTok-markkinointia harjoittavaa yritystä. Havainnoissa tutustutaan heidän sisällöissään toistuviin tehokeinoihin ja teemoihin, pyrkien löytämään ja määrittelemään selkeitä suuntaviivoja. Yritykset edustavat eri aloja ja ovat kooltaan vaihtelevia. Näillä tietoisilla valinnoilla pyritään luomaan mahdollisimman laaja kokonaiskuva niistä tavoista ja mahdollisuuksista, joita kotimaiset yritykset hyödyntävät TikTok-markkinoinnissaan.
Kattavan teorian sekä havainnoinnin perusteella luodaan yhteenveto niistä tavoista, joiden avulla suomalaiset yritykset voivat hyödyntää TikTok-sisällöntuotantoa osana markkinointiviestintäänsä.
Johtopäätöksenä huomataan, että TikTok soveltuu monenlaisten kotimaisten yritysten markkinointiviestinnällisiin tarkoituksiin. Todetaan, että alustalla vallitsevat tietyt lainalaisuudet, joiden noudattaminen fasilitoi menestystä alustalla. Näihin lukeutuvat trendien seuraaminen, alustalla vallitsevan algoritmin tuntemus sekä rento tyyli tuottaa sisältöä. On kuitenkin selvää, että yritykset toteuttavat alustalla toisistaan poikkeavia toimenpiteitä, eikä vain yhtä reseptiä menestykseen voida määritellä.
Työ pohjautuu teorian ohella konkreettisiin case-esimerkkeihin, joissa havainnoidaan kahta suomalaista TikTok-markkinointia harjoittavaa yritystä. Havainnoissa tutustutaan heidän sisällöissään toistuviin tehokeinoihin ja teemoihin, pyrkien löytämään ja määrittelemään selkeitä suuntaviivoja. Yritykset edustavat eri aloja ja ovat kooltaan vaihtelevia. Näillä tietoisilla valinnoilla pyritään luomaan mahdollisimman laaja kokonaiskuva niistä tavoista ja mahdollisuuksista, joita kotimaiset yritykset hyödyntävät TikTok-markkinoinnissaan.
Kattavan teorian sekä havainnoinnin perusteella luodaan yhteenveto niistä tavoista, joiden avulla suomalaiset yritykset voivat hyödyntää TikTok-sisällöntuotantoa osana markkinointiviestintäänsä.
Johtopäätöksenä huomataan, että TikTok soveltuu monenlaisten kotimaisten yritysten markkinointiviestinnällisiin tarkoituksiin. Todetaan, että alustalla vallitsevat tietyt lainalaisuudet, joiden noudattaminen fasilitoi menestystä alustalla. Näihin lukeutuvat trendien seuraaminen, alustalla vallitsevan algoritmin tuntemus sekä rento tyyli tuottaa sisältöä. On kuitenkin selvää, että yritykset toteuttavat alustalla toisistaan poikkeavia toimenpiteitä, eikä vain yhtä reseptiä menestykseen voida määritellä.