Brand Experience in China: Kemira Brand Localisation
Däpp, Minna (2023)
Däpp, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia brändikokemuksen (brand experience) ja visuaalisen tarinankerronnan roolia b-to-b-brändin lokalisoinnissa. Opinnäytetyö tarkastelee yrityksen eri brändielementtien lokalisointia ja sitä, miten vaikuttaa positiivisesti brändikokemukseen horjuttamatta brändin johdonmukaisuutta.
Kirjallisuuskatsaus esittelee brändikokemuksen blueprintin, joka koostuu brändikokemusympäristöstä (brand experience environment), brändikokemuksen peruspilareista (brand experience essentials) sekä brändikokemuksen mahdollistajista (brand experience enablers). Aihetta käsitellään visuaalisten mieltymysten, kulttuurisidonnaisen tulkinnan sekä yhteiskunnallisten linssien läpi. Kiinalaisten tämänhetkisiä visuaalisia mieltymyksiä ja tulkintoja tarkastellaan pääasiassa kiinalaisen kulttuurin sekä Kiinassa vallitsevien megatrendien pohjalta.
Opinnäytetyö osoittaa, että Kiinassa ovat vallalla sekä kiinalaiset että ulkomaalaiset brändit. Kiinalaisista osa suosii länsimaalaista visuaalista otetta, mutta samaan aikaan odottaa myös ripausta paikallisuutta brändi- ja markkinointimateriaaleissa. Kiinalaisen kulttuurin moninaisuus sekä muutoksen ilmapiiri näkyy myös muilla tavoin: kulttuuria voi kuvailla sekä yhteisölliseksi että yksilöllisyyttä painottavaksi, perinteiseksi sekä moderniksi ja varautuneeksi sekä ilmaisukykyiseksi riippuen kontekstista. Tämä moninaisuus on syytä ottaa huomioon brändin lokalisoinnissa ja visuaalisissa materiaaleissa.
Kirjallisuuskatsaus, Kemiran globaali brändiohjeisto sekä keskustelut Kemiran Kiinan tiimin kanssa ovat luoneet pohjan valituille brändikokemuksen mahdollistajille (viestintä ja muotoilu) sekä Kiina-kohtaiselle visuaaliselle ohjeistukselle. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt Kemiran brändiohjeistus Kiinan markkinoille esittelee visuaalisen ohjeistuksen koskien typografiaa, kuvamaailmaa, värien käyttöä sekä WeChatin visuaalista sisällöntuotantoa. Sen on tarkoitus toimia Kemiran markkinointitiimin ja visuaalisten suunnittelijoiden työkaluna.
Kirjallisuuskatsaus esittelee brändikokemuksen blueprintin, joka koostuu brändikokemusympäristöstä (brand experience environment), brändikokemuksen peruspilareista (brand experience essentials) sekä brändikokemuksen mahdollistajista (brand experience enablers). Aihetta käsitellään visuaalisten mieltymysten, kulttuurisidonnaisen tulkinnan sekä yhteiskunnallisten linssien läpi. Kiinalaisten tämänhetkisiä visuaalisia mieltymyksiä ja tulkintoja tarkastellaan pääasiassa kiinalaisen kulttuurin sekä Kiinassa vallitsevien megatrendien pohjalta.
Opinnäytetyö osoittaa, että Kiinassa ovat vallalla sekä kiinalaiset että ulkomaalaiset brändit. Kiinalaisista osa suosii länsimaalaista visuaalista otetta, mutta samaan aikaan odottaa myös ripausta paikallisuutta brändi- ja markkinointimateriaaleissa. Kiinalaisen kulttuurin moninaisuus sekä muutoksen ilmapiiri näkyy myös muilla tavoin: kulttuuria voi kuvailla sekä yhteisölliseksi että yksilöllisyyttä painottavaksi, perinteiseksi sekä moderniksi ja varautuneeksi sekä ilmaisukykyiseksi riippuen kontekstista. Tämä moninaisuus on syytä ottaa huomioon brändin lokalisoinnissa ja visuaalisissa materiaaleissa.
Kirjallisuuskatsaus, Kemiran globaali brändiohjeisto sekä keskustelut Kemiran Kiinan tiimin kanssa ovat luoneet pohjan valituille brändikokemuksen mahdollistajille (viestintä ja muotoilu) sekä Kiina-kohtaiselle visuaaliselle ohjeistukselle. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt Kemiran brändiohjeistus Kiinan markkinoille esittelee visuaalisen ohjeistuksen koskien typografiaa, kuvamaailmaa, värien käyttöä sekä WeChatin visuaalista sisällöntuotantoa. Sen on tarkoitus toimia Kemiran markkinointitiimin ja visuaalisten suunnittelijoiden työkaluna.