Työkoneen referenssikäyttöliittymän suunnittelu ja toteutus
Ojala, Saku (2023)
Ojala, Saku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110274
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin erilaisia käyttöliittymän suunnitteluun liittyviä malleja ja heuristiikkoja sekä suunniteltiin ja toteutettiin niitä hyödyntämällä käyttöliittymä. Työn toimeksiantaja oli Exertus Oy.
Työn tavoitteena oli luoda työkoneisiin soveltuva referenssikäyttöliittymä, jota voitaisiin esitellä yrityksen omana käyttöliittymänä erilaisissa tapahtumissa ja käyttää tulevissa projekteissa mallina tai pohjana. Tavoitteena oli myös, että työstä kertynyttä materiaalia voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa käyttöliittymien suunnittelussa.
Projektin suurin painopiste asetettiin käytettävyydelle ja skaalautuvuudelle eri näyttöresoluutioiden vuoksi. Ensimmäiseksi tutustuttiin olemassa oleviin käyttöliittymiin sekä materiaaliin, jota tästä projektista oli jo dokumentoitu. Niiden pohjalta hahmoteltiin kuvankäsittelyohjelmalla käyttöliittymän graafiset suuntaviivat ja testattiin erilaisia toiminnallisuuksia. Kuvankäsittelyyn käytettiin GIMP (GNU Image Manipulation Program) -ohjelmaa. Tämän mallin pohjalta luotiin käyttöliittymä Guitulla, joka on Exertus Oy:n oma ohjelmistokehitystyökalu.
Työssä valmistui kriteerit täyttävä käyttöliittymäpohja, joka kehittyy uusien ideoiden ja kokemusten myötä. Työssä kertyi myös materiaalia, jota voidaan hyödyntää jatkossa. Erilaisia heuristiikkoja ja suunnittelumalleja päästiin testaamaan käytännössä ja toteamaan niiden arvo osana suunnitteluprosessia.
Työn tavoitteena oli luoda työkoneisiin soveltuva referenssikäyttöliittymä, jota voitaisiin esitellä yrityksen omana käyttöliittymänä erilaisissa tapahtumissa ja käyttää tulevissa projekteissa mallina tai pohjana. Tavoitteena oli myös, että työstä kertynyttä materiaalia voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa käyttöliittymien suunnittelussa.
Projektin suurin painopiste asetettiin käytettävyydelle ja skaalautuvuudelle eri näyttöresoluutioiden vuoksi. Ensimmäiseksi tutustuttiin olemassa oleviin käyttöliittymiin sekä materiaaliin, jota tästä projektista oli jo dokumentoitu. Niiden pohjalta hahmoteltiin kuvankäsittelyohjelmalla käyttöliittymän graafiset suuntaviivat ja testattiin erilaisia toiminnallisuuksia. Kuvankäsittelyyn käytettiin GIMP (GNU Image Manipulation Program) -ohjelmaa. Tämän mallin pohjalta luotiin käyttöliittymä Guitulla, joka on Exertus Oy:n oma ohjelmistokehitystyökalu.
Työssä valmistui kriteerit täyttävä käyttöliittymäpohja, joka kehittyy uusien ideoiden ja kokemusten myötä. Työssä kertyi myös materiaalia, jota voidaan hyödyntää jatkossa. Erilaisia heuristiikkoja ja suunnittelumalleja päästiin testaamaan käytännössä ja toteamaan niiden arvo osana suunnitteluprosessia.