Prosessi tilaus-toimitusketjun hallintaan
Takala, Satu (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110090
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä Formica IKI:n tilaus-toimitusketjun hallintaan liittyvät prosessit, sekä luoda sen toimintaa helpottavia visuaalisia raportteja Qliksense -raportointiohjelmaan. Tarve selkeyttää tilaus-toimitusketjun toimintaa heijastui yrityksen omistajavaihdoksen jälkeen tapahtuneiden muutosten aiheuttamiin epäselviin toimintatapoihin ja erityisesti tilausten toimitusaikojen määrittämisen haasteisiin.
Tilaus-toimitusketjun prosesseja tarkasteltiin ja kehitettiin Lean-periaatteiden avulla. Tutkimustyö aloitettiin teemahaastatteluilla, joiden avulla selvitettiin Formica IKI:n sisäisiä näkemyseroja tilaus-toimitusketjun toiminnasta, kartoitettiin prosessit sekä etsittiin kehityskohteita. Haastattelujen analysoinnin jälkeen päätettiin tehdä myös toinen tutkimusosuus, jonka tavoitteena oli aivoriihen avulla jatkojalostaa ensimmäisen tutkimuksen huomioita konkreettisiksi keinoiksi parantaa tilaus-toimitusketjun toimintaa.
Teemahaastatteluissa kävi selväksi, että Formica IKI:n sisäiset näkemyserot tilaus-toimitusketjun toiminnasta olivat hyvin pienet ja haastattelujen pohjalta voitiin määritellä prosessit. Tutkimustyötä jatkettiin aivoriihen avulla ja lopputuloksena saatiin useita konkreettisia kehitysajatuksia, joiden avulla pystyttiin tehostamaan tilaus-toimitusketjun toimintaa. Kävi ilmi, että nykyistä tilaus-toimitusketjun prosessia ei ole tarvetta muuttaa, mutta toimintaa voidaan tehostaa kehittämällä yksityiskohtia. Uusien Qliksense-raporttien avulla materiaalien riittävyyden määrittäminen helpottui ja asiakaspalvelun on jatkossa helpompi määritellä tilauksille oikeat toimitusajat. Asiakaspalvelun toimintatapoja saatiin yhtenäistettyä Lean-periaatteiden avulla.
Opinnäytetyössä saavutettiin asetetut tavoitteet ja saatiin määriteltyä tilaus-toimitusketjun prosessit sekä löydettiin kehitysideoita, joiden toteuttaminen tehosti välittömästi tilaus-toimitusketjun toimintaa. Haastattelujen avulla ei saatu juurikaan konkreettisia kehitysideoita, joten prosessien kehittämisen osalta haastattelujen tulokset jäivät pintapuolisiksi. Tutkimustyön jatkaminen aivoriihen avulla osoittautui hyväksi päätökseksi ja sen lopputuloksena saatiin tehostettua tilaus-toimitusketjun toimintaa uusien raporttien ja työn standardoimisen avulla.
Tilaus-toimitusketjun prosesseja tarkasteltiin ja kehitettiin Lean-periaatteiden avulla. Tutkimustyö aloitettiin teemahaastatteluilla, joiden avulla selvitettiin Formica IKI:n sisäisiä näkemyseroja tilaus-toimitusketjun toiminnasta, kartoitettiin prosessit sekä etsittiin kehityskohteita. Haastattelujen analysoinnin jälkeen päätettiin tehdä myös toinen tutkimusosuus, jonka tavoitteena oli aivoriihen avulla jatkojalostaa ensimmäisen tutkimuksen huomioita konkreettisiksi keinoiksi parantaa tilaus-toimitusketjun toimintaa.
Teemahaastatteluissa kävi selväksi, että Formica IKI:n sisäiset näkemyserot tilaus-toimitusketjun toiminnasta olivat hyvin pienet ja haastattelujen pohjalta voitiin määritellä prosessit. Tutkimustyötä jatkettiin aivoriihen avulla ja lopputuloksena saatiin useita konkreettisia kehitysajatuksia, joiden avulla pystyttiin tehostamaan tilaus-toimitusketjun toimintaa. Kävi ilmi, että nykyistä tilaus-toimitusketjun prosessia ei ole tarvetta muuttaa, mutta toimintaa voidaan tehostaa kehittämällä yksityiskohtia. Uusien Qliksense-raporttien avulla materiaalien riittävyyden määrittäminen helpottui ja asiakaspalvelun on jatkossa helpompi määritellä tilauksille oikeat toimitusajat. Asiakaspalvelun toimintatapoja saatiin yhtenäistettyä Lean-periaatteiden avulla.
Opinnäytetyössä saavutettiin asetetut tavoitteet ja saatiin määriteltyä tilaus-toimitusketjun prosessit sekä löydettiin kehitysideoita, joiden toteuttaminen tehosti välittömästi tilaus-toimitusketjun toimintaa. Haastattelujen avulla ei saatu juurikaan konkreettisia kehitysideoita, joten prosessien kehittämisen osalta haastattelujen tulokset jäivät pintapuolisiksi. Tutkimustyön jatkaminen aivoriihen avulla osoittautui hyväksi päätökseksi ja sen lopputuloksena saatiin tehostettua tilaus-toimitusketjun toimintaa uusien raporttien ja työn standardoimisen avulla.