Asiakastoimitusten toimitusvarmuuden kehittäminen:turvallisuusverkon -verkkopalvelujentuottaja
Pitkänen, Markku (2023)
Pitkänen, Markku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110084
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkimuksen aiheena oli asiakastoimituksien toimitusvarmuuden kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä kehittämiskohteita tilaus-toimituksien parantamiseen Suomen Erillisverkoissa Oy:ssä. Suomen Erillisverkot Oy on valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, joka turvaa yhteiskunnan toimintaa ja kriittistä viestintää kaikissa oloissa.
Teoriaosuudessa kuvataan prosessien tunnistamista ja niiden mallintamista prosessijohtamisen laadunvarmistamisen työvälineenä sekä tiedonkulkemista tilaus-toimitusketjussa. Työssä on hyödynnetty käymällä läpi alaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja.
Empiirisessä osassa tutkittiin Erillisverkot Oy:n prosessien tunnistamista tilaus-toimituksissa. Työssä on kuvattu Suomen Erillisverkot Oy:n yrityksen toimintaa ja sen erilaisia palveluita. Osana tutkimusta tutustuttiin työnohjausjärjestelmästä saatuun raporttiin, joka analysoitiin ja litteroitiin sisäisten tilaus-toimituksien osalta. Tutkimusmenetelminä käytettiin avoimia teemahaastatteluita sekä prosessien toimivuusanalyysiä työnohjausjärjestelmässä. Tutkimuksen tukena oli myös omat työtehtäväni, jotka liittyvät tilaus-toimitusketjuun.
Asiakastilaus-toimitusketju sisältää paljon erilaisia toimijoita ja sen toimivuuteen vaikuttaa monet tekijät. Ketjun joustavaan toimintaan ja hallintaan on kehitetty paljon erilaisia prosessimalleja, joita käytetään ketjun kuvaamiseen ja mikä tärkeintä suorituksen mittaamiseen. Tiedonkulkeminen tilaus-toimitusketjussa on myös haasteellista. Jokaisessa yrityksessä on puutteita ja kehityksen tarvetta tiedonvälittämisessä. Opinnäytetyön tuloksena tilaus-toimituksen prosesseissa ei löytynyt tällä hetkellä kehitettävää, vaan esille nousi viestinnän ja palaveri-käytäntöjen puutteellisuus. Myös selkeä rajaus tilaustyön valmistumisesta oli epäselvää. Johtopäätökseksi ja kehityskohteeksi muodostui töiden selkeämpi rajaaminen ja työkohtaisten kokouksien kehittäminen.
Teoriaosuudessa kuvataan prosessien tunnistamista ja niiden mallintamista prosessijohtamisen laadunvarmistamisen työvälineenä sekä tiedonkulkemista tilaus-toimitusketjussa. Työssä on hyödynnetty käymällä läpi alaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja.
Empiirisessä osassa tutkittiin Erillisverkot Oy:n prosessien tunnistamista tilaus-toimituksissa. Työssä on kuvattu Suomen Erillisverkot Oy:n yrityksen toimintaa ja sen erilaisia palveluita. Osana tutkimusta tutustuttiin työnohjausjärjestelmästä saatuun raporttiin, joka analysoitiin ja litteroitiin sisäisten tilaus-toimituksien osalta. Tutkimusmenetelminä käytettiin avoimia teemahaastatteluita sekä prosessien toimivuusanalyysiä työnohjausjärjestelmässä. Tutkimuksen tukena oli myös omat työtehtäväni, jotka liittyvät tilaus-toimitusketjuun.
Asiakastilaus-toimitusketju sisältää paljon erilaisia toimijoita ja sen toimivuuteen vaikuttaa monet tekijät. Ketjun joustavaan toimintaan ja hallintaan on kehitetty paljon erilaisia prosessimalleja, joita käytetään ketjun kuvaamiseen ja mikä tärkeintä suorituksen mittaamiseen. Tiedonkulkeminen tilaus-toimitusketjussa on myös haasteellista. Jokaisessa yrityksessä on puutteita ja kehityksen tarvetta tiedonvälittämisessä. Opinnäytetyön tuloksena tilaus-toimituksen prosesseissa ei löytynyt tällä hetkellä kehitettävää, vaan esille nousi viestinnän ja palaveri-käytäntöjen puutteellisuus. Myös selkeä rajaus tilaustyön valmistumisesta oli epäselvää. Johtopäätökseksi ja kehityskohteeksi muodostui töiden selkeämpi rajaaminen ja työkohtaisten kokouksien kehittäminen.