Internetmarkkinoinnin mahdollisuudet : case NaNi Group Oy
Arvonen, Johanna (2014)
Arvonen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia internetmarkkinoinnin mahdollisuuksia kolmessa internetpalvelussa pienten koirien vaatteita valmistavalle NaNi Group Oy:lle. Opinnäytetyö toimii hyödyllisenä oppaana toimeksiantajan internetmarkkinoinnin suunnittelussa. Lisäksi opinnäytetyössä arvioidaan toimeksiantajan Facebookissa ja YouTubessa suorittamaa mainontaa. Kampanjoiden tulosten arviointi ja vertailu antavat suuntaa sille, miten kampanjoita kannattaa toteuttaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään, miksi internet ja sosiaalinen media ovat sopivia markkinointikanavia pk-yritykselle sekä tutustutaan tarkemmin kolmeen yrityksen suosimaan internetpalveluun: Facebookiin, YouTubeen ja Google AdWordsiin. Tutkimusosassa tarkastellaan toimeksiantajan Facebookissa ja YouTubessa toteuttamia mainoskampanjoita ja tutkitaan niiden tehokkuutta.
Facebook-kampanjat osoittautuivat erinomaisiksi. Yhteensä 40 euron budjetilla NaNin Facebook-sivulle saatiin 288 uutta tykkääjää. Mainosten klikkausprosentit ylittivät internetmainosten keskimääräisen klikkausprosentin moninkertaisesti. Lisäksi kampanjat vaikuttivat positiivisesti verkkokaupan vierailuihin: käynnit kaksinkertaistuivat ja sivunkatselut lähes kolminkertaistuivat. YouTube-kampanja puolestaan moninkertaisti NaNin kanavan vierailijamäärän edullisella 0,02 euron klikkihinnalla.
Kampanjoiden tulokset tukevat osaltaan väitettä siitä, että internetmarkkinointi on parhaimmillaan hyvin kustannustehokasta ja internet on sopiva markkinointikanava pk-yritykselle. Lisäksi kampanjoiden tuloksista voidaan huomata, että internet on edullisten markkinointikustannustensa sekä sitomattoman sijaintinsa ansiosta oiva kanava kansainvälistyvän verkkokaupan markkinointiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään, miksi internet ja sosiaalinen media ovat sopivia markkinointikanavia pk-yritykselle sekä tutustutaan tarkemmin kolmeen yrityksen suosimaan internetpalveluun: Facebookiin, YouTubeen ja Google AdWordsiin. Tutkimusosassa tarkastellaan toimeksiantajan Facebookissa ja YouTubessa toteuttamia mainoskampanjoita ja tutkitaan niiden tehokkuutta.
Facebook-kampanjat osoittautuivat erinomaisiksi. Yhteensä 40 euron budjetilla NaNin Facebook-sivulle saatiin 288 uutta tykkääjää. Mainosten klikkausprosentit ylittivät internetmainosten keskimääräisen klikkausprosentin moninkertaisesti. Lisäksi kampanjat vaikuttivat positiivisesti verkkokaupan vierailuihin: käynnit kaksinkertaistuivat ja sivunkatselut lähes kolminkertaistuivat. YouTube-kampanja puolestaan moninkertaisti NaNin kanavan vierailijamäärän edullisella 0,02 euron klikkihinnalla.
Kampanjoiden tulokset tukevat osaltaan väitettä siitä, että internetmarkkinointi on parhaimmillaan hyvin kustannustehokasta ja internet on sopiva markkinointikanava pk-yritykselle. Lisäksi kampanjoiden tuloksista voidaan huomata, että internet on edullisten markkinointikustannustensa sekä sitomattoman sijaintinsa ansiosta oiva kanava kansainvälistyvän verkkokaupan markkinointiin.