2D-selainpelin suunnittelu ja ohjelmointi
Kuusisto, Jan (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713050
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi halusta ohjelmoida ja suunnitella ohjelmia, ja kiinnostuksesta peleihin, sekä tarpeesta tuottaa käytettävyyteen ja pelattavuuteen painottunut työ videopelistä; tällaisia töitä ei tämän opinnäytetyön aloittamishetkellä löytynyt. Selainympäristö valikoitui pelin alustaksi helpon jaettavuuden, käyttöjärjestelmäriippumattomuuden ja käytettävän ohjelmointikielen, JavaScriptin, joustavuuden ja yksinkertaisuuden ansiosta.
Työn tavoitteena oli tuottaa helposti ymmärrettävä esimerkki siitä mitä pelin kehittäminen vaatii, pääpaino käytettävyydellä.
Työssä sovellettiin pelisuunnittelutietojen ja ohjelmointitietojen ja -taitojen lisäksi myös tietoja käyttöliittymien suunnittelusta, graafisesta suunnittelusta, äänen käsittelystä ja matematiikasta kaksiulotteisessa koordinaatistossa.
Työmenetelmänä oli pelin suurpiirteinen suunnittelu ja ideointi ominaisuuksista aluksi paperille, prototyypin ohjelmointi suunnitelman mukaan, uusien ideoiden ja ominaisuuksien kirjaaminen ylös myös toteutusvaiheessa ja ideoiden toteutus ja dokumentointi sitä mukaa kun uusia ominaisuuksia tai muutoksia syntyi. Muiden kirjoittamista koodiesimerkeistä oli eniten apua ohjelmointiongelmien selvittämisessä.
Tuloksena oli toimiva itse suunniteltu HTML5-peli, sekä dokumentoituja periaatteita ja muuta tietoa pelikehityksestä.
Testaaminen, erityisesti muiden suorittamana, nousi tärkeään osaan käytettävyyden ja yleisen laadun parantamisessa.
Työn tavoitteena oli tuottaa helposti ymmärrettävä esimerkki siitä mitä pelin kehittäminen vaatii, pääpaino käytettävyydellä.
Työssä sovellettiin pelisuunnittelutietojen ja ohjelmointitietojen ja -taitojen lisäksi myös tietoja käyttöliittymien suunnittelusta, graafisesta suunnittelusta, äänen käsittelystä ja matematiikasta kaksiulotteisessa koordinaatistossa.
Työmenetelmänä oli pelin suurpiirteinen suunnittelu ja ideointi ominaisuuksista aluksi paperille, prototyypin ohjelmointi suunnitelman mukaan, uusien ideoiden ja ominaisuuksien kirjaaminen ylös myös toteutusvaiheessa ja ideoiden toteutus ja dokumentointi sitä mukaa kun uusia ominaisuuksia tai muutoksia syntyi. Muiden kirjoittamista koodiesimerkeistä oli eniten apua ohjelmointiongelmien selvittämisessä.
Tuloksena oli toimiva itse suunniteltu HTML5-peli, sekä dokumentoituja periaatteita ja muuta tietoa pelikehityksestä.
Testaaminen, erityisesti muiden suorittamana, nousi tärkeään osaan käytettävyyden ja yleisen laadun parantamisessa.