Animoidut ikonit käyttöliittymässä
Haanpuu, Katariina (2022)
Haanpuu, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109041
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda yleiskuva animoitujen ikonien suunnittelemisesta ja niiden hyödyntämisestä käyttöliittymässä. Opinnäytetyön aihetta lähestytään suunnittelijan näkökulmasta, mutta kohdeyleisöön kuuluvat myös muut käyttöliittymäsuunnittelun ja liikkuvan grafiikan parissa työskentelevät henkilöt ja tahot. Tutkielma käsittelee asioita yleisellä tasolla eikä ota kantaa animoitujen ikonien varsinaiseen toteutukseen, työvaiheisiin ja niissä käytettäviin menetelmiin, työkaluihin tai koodaamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisilla menetelmillä valittuihin lähteisiin perustuen. Työhön ei sisälly varsinaista teososaa, mutta tekstin oheen on tueksi liitetty havainnollistavia ja käytännönläheisiä esimerkkikuvia sekä muutamia esimerkkianimaatioita. Esimerkkianimaatiot löytyvät liitteistä.
Tutkielmaa alkaa keskeisimpien käsitteiden määrittelyllä, jonka jälkeen siirrytään määrittelemään käyttöliittymäikoni ja sen käyttötarkoitukset. Seuraavaksi luvussa 2 käsitellään käyttöliittymäikonin visuaalisen ilmeen suunnittelussa käytettävät periaatteet ja tavat. Luvussa 3 tarkastellaan käyttöliittymäanimaatiota ja mikrovuorovaikutuksia animoitujen ikonien näkökulmasta. Lisäksi luvussa 3 tarkastellaan myös animaation käyttötarkoituksia ikoneissa. Lopuksi tuodaan esille johtopäätökset tutkittavasta aiheesta ja luvussa 5 esitetään yhteenveto tutkielmasta.
Tutkielmassa havaitaan, että animoidut käyttöliittymäikonit ovat monipuolinen työkalu, jolla voidaan parantaa käyttöliittymän käytettävyyttä sekä käyttökokemusta. Niiden tehtävänä on ensisijaisesti antaa palautetta käyttöliittymän erilaisista mikrovuorovaikutuksista ja viestiä käyttöliittymän brändiä. Vaikka animoitujen ikonien laatimiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, tulisi niiden suunnittelussa noudattaa kuitenkin tiettyjä sääntöjä ja ohjeistuksia. Hyvin suunniteltuina ja harkitusti käytettyinä animoiduilla ikoneilla voidaan luoda saumaton, johdonmukainen ja miellyttävä käyttökokemus käyttöliittymän osalta sekä samalla ilmaista brändiä oivaltavasti ja mielenkiintoisesti.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisilla menetelmillä valittuihin lähteisiin perustuen. Työhön ei sisälly varsinaista teososaa, mutta tekstin oheen on tueksi liitetty havainnollistavia ja käytännönläheisiä esimerkkikuvia sekä muutamia esimerkkianimaatioita. Esimerkkianimaatiot löytyvät liitteistä.
Tutkielmaa alkaa keskeisimpien käsitteiden määrittelyllä, jonka jälkeen siirrytään määrittelemään käyttöliittymäikoni ja sen käyttötarkoitukset. Seuraavaksi luvussa 2 käsitellään käyttöliittymäikonin visuaalisen ilmeen suunnittelussa käytettävät periaatteet ja tavat. Luvussa 3 tarkastellaan käyttöliittymäanimaatiota ja mikrovuorovaikutuksia animoitujen ikonien näkökulmasta. Lisäksi luvussa 3 tarkastellaan myös animaation käyttötarkoituksia ikoneissa. Lopuksi tuodaan esille johtopäätökset tutkittavasta aiheesta ja luvussa 5 esitetään yhteenveto tutkielmasta.
Tutkielmassa havaitaan, että animoidut käyttöliittymäikonit ovat monipuolinen työkalu, jolla voidaan parantaa käyttöliittymän käytettävyyttä sekä käyttökokemusta. Niiden tehtävänä on ensisijaisesti antaa palautetta käyttöliittymän erilaisista mikrovuorovaikutuksista ja viestiä käyttöliittymän brändiä. Vaikka animoitujen ikonien laatimiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, tulisi niiden suunnittelussa noudattaa kuitenkin tiettyjä sääntöjä ja ohjeistuksia. Hyvin suunniteltuina ja harkitusti käytettyinä animoiduilla ikoneilla voidaan luoda saumaton, johdonmukainen ja miellyttävä käyttökokemus käyttöliittymän osalta sekä samalla ilmaista brändiä oivaltavasti ja mielenkiintoisesti.