Tunteiden Tilkkutäkki: opas tunnekasvatukseen varhaiskasvatuksessa
Kiljunen, Anna-Maria; Saarimaa, Milja; Tuovinen, Terhi (2023)
Kiljunen, Anna-Maria
Saarimaa, Milja
Tuovinen, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109028
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on merkittävä osa lapsen tunnetaitojen kehitystä ja siksi on tärkeää, että varhaiskasvattajien osaamista tunnekasvatuksen toteuttamisessa kehitetään jatkuvasti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa käytännönläheinen tunnekasvatuksen opas varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön. Työn tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoutta tunnekasvatuksesta ja antaa konkreettisia esimerkki harjoituksia tunnekasvatuksen ohjaamiseen tueksi.
Tämän kehittämistyön nimi on Tunteiden Tilkkutäkki-opas tunnekasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Työn toimeksiantajana toimi Haapajärven varhaiskasvatuspalvelut. Haapajärven varhaiskasvatuksen vuositeemana oli tunnekasvatus. Siksi heidän toiveenaan oli saada tuotos tunnekasvatukseen liittyen 3–5-vuotiaille lapsiryhmille. Kehittämistyö toteutettiin täysin digitaalisena. Opas käsittelee seitsemää perustunnetta. Jokainen tunneosio sisältää lyhyen kuvauksen tunteesta, kysymyksiä lasten kanssa pohdittaviksi sekä valmiita harjoituksia eri oppimisen osa-alueisiin liittyen. Oppaan loppuun on koottu luettelo aiheeseen liittyvistä materiaaleista ja kirjallisuudesta, joita voi hyödyntää tunnekasvatuksen ohjaamisessa. Opas oli vapaasti toteutettavissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka taustateoriana oli tunnetaitojen ja sosioemotionaalisten taitojen kehitys, sekä itsesäätelykyky. Kehittämistyö eteni Demingin kehittämismallin vaiheiden mukaisesti. Valmista opasta arvioitiin toimeksiantajalta ja varhaiskasvatuksen henkilöstöltä saadun palautteen pohjalta. Henkilöstö arvioi oppaan olevan selkeä, helppolukuinen ja kestävän kehityksen mukainen. Erityisesti arvostettiin oppaan visuaalisuutta, houkuttelevuutta ja pedagogista sisältöä. Jatkossa toimeksiantaja vastaa oppaan vakiinnuttamisesta varhaiskasvatuksen pedagogiseen toimintaan.
Tämän kehittämistyön nimi on Tunteiden Tilkkutäkki-opas tunnekasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Työn toimeksiantajana toimi Haapajärven varhaiskasvatuspalvelut. Haapajärven varhaiskasvatuksen vuositeemana oli tunnekasvatus. Siksi heidän toiveenaan oli saada tuotos tunnekasvatukseen liittyen 3–5-vuotiaille lapsiryhmille. Kehittämistyö toteutettiin täysin digitaalisena. Opas käsittelee seitsemää perustunnetta. Jokainen tunneosio sisältää lyhyen kuvauksen tunteesta, kysymyksiä lasten kanssa pohdittaviksi sekä valmiita harjoituksia eri oppimisen osa-alueisiin liittyen. Oppaan loppuun on koottu luettelo aiheeseen liittyvistä materiaaleista ja kirjallisuudesta, joita voi hyödyntää tunnekasvatuksen ohjaamisessa. Opas oli vapaasti toteutettavissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka taustateoriana oli tunnetaitojen ja sosioemotionaalisten taitojen kehitys, sekä itsesäätelykyky. Kehittämistyö eteni Demingin kehittämismallin vaiheiden mukaisesti. Valmista opasta arvioitiin toimeksiantajalta ja varhaiskasvatuksen henkilöstöltä saadun palautteen pohjalta. Henkilöstö arvioi oppaan olevan selkeä, helppolukuinen ja kestävän kehityksen mukainen. Erityisesti arvostettiin oppaan visuaalisuutta, houkuttelevuutta ja pedagogista sisältöä. Jatkossa toimeksiantaja vastaa oppaan vakiinnuttamisesta varhaiskasvatuksen pedagogiseen toimintaan.