Sosiaalisen median strategian luominen toimeksiantona yritykselle
Nikkilä, Jonne (2023)
Nikkilä, Jonne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109026
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu keväällä 2023, ja sen aiheena on sosiaalisen median strategian luominen toimeksiantajayritykselle. Työn tavoitteena on tuottaa yritykselle strategia, jonka avulla yritys pystyy saavuttamaan halutun tilan ja tavoitteet sosiaalisessa mediassa. Koska yritys ei ole aikaisemmin toiminut aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja kyseessä on yrityksen ensimmäinen sosiaalisen median strategia, on täten työ rajattu sisältämään vain relevantit sisällöt ja toimenpiteet.
Työ alkaa johdannolla ja toimeksiantajan esittelemisellä. Seuraavaksi esitellään työn tietoperusta, joka koostuu yleisesti sosiaalisen median esittelystä, siellä olevista yleisimmistä kanavista, sosiaalisen median trendeistä sekä suomalaisen viestintäyrityksen luomasta sosiaalisen median strategiasta. Tietoperustaa vahvistaa kirjoittajan oma henkilökohtainen osaaminen sosiaalisen median alalta.
Tietoperustan jälkeen esitellään yritykselle tehty sosiaalisen median auditointi eli nykytila-analyysi. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joten sen olennainen osa on työn kehitysmenetelmä. Kehitysmenetelmänä on käytetty yritykselle toteutettua työpajaa. Itse työpaja ja siellä saadut tulokset luovat tietoperustan ohella vankan pohjan strategian luomiselle.
Työn toiminnallisena osana on itse strategian luominen. Siinä käydään läpi koko strategian luomisen ympärillä tehdyt päätökset, jotka vaikuttavat oleellisesti lopullisen produktin muotoon. Toiminnallisessa osassa pohditaan ja perustellaan tehtyjä päätöksiä nojaten työn tietoperustaan ja yritykselle pidettyyn työpajaan. Lopuksi käydään läpi pohdintaa työn kaikista vaiheista, riskeistä, eri vaihtoehtoja, sekä arvioidaan työn onnistumista. Produkti eli yritykselle luotu sosiaalisen median strategia löytyy kokonaisuudessaan liitteenä tämän raportin lopusta.
Työ alkaa johdannolla ja toimeksiantajan esittelemisellä. Seuraavaksi esitellään työn tietoperusta, joka koostuu yleisesti sosiaalisen median esittelystä, siellä olevista yleisimmistä kanavista, sosiaalisen median trendeistä sekä suomalaisen viestintäyrityksen luomasta sosiaalisen median strategiasta. Tietoperustaa vahvistaa kirjoittajan oma henkilökohtainen osaaminen sosiaalisen median alalta.
Tietoperustan jälkeen esitellään yritykselle tehty sosiaalisen median auditointi eli nykytila-analyysi. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joten sen olennainen osa on työn kehitysmenetelmä. Kehitysmenetelmänä on käytetty yritykselle toteutettua työpajaa. Itse työpaja ja siellä saadut tulokset luovat tietoperustan ohella vankan pohjan strategian luomiselle.
Työn toiminnallisena osana on itse strategian luominen. Siinä käydään läpi koko strategian luomisen ympärillä tehdyt päätökset, jotka vaikuttavat oleellisesti lopullisen produktin muotoon. Toiminnallisessa osassa pohditaan ja perustellaan tehtyjä päätöksiä nojaten työn tietoperustaan ja yritykselle pidettyyn työpajaan. Lopuksi käydään läpi pohdintaa työn kaikista vaiheista, riskeistä, eri vaihtoehtoja, sekä arvioidaan työn onnistumista. Produkti eli yritykselle luotu sosiaalisen median strategia löytyy kokonaisuudessaan liitteenä tämän raportin lopusta.