Bemötande av personer i kris: En systematisk litteraturstudie
Solin, Linn-Sophie (2023)
Solin, Linn-Sophie
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098704
Tiivistelmä
Useimmat ihmiset kokevat elämänsä aikana ainakin yhden kriisin. Kriisi on yksilöllinen kokemus, joka vaikuttaa ihmiseen eri tavoin. Kriisireaktiot eivät ole sairaalloisia. Kriisi voi kuitenkin kehittyä mielisairaudeksi, jonka jälkeen se on tunnistettava. Vastaanotossa hoitajan tulee ottaa huomioon potilaan koko yksilöllinen kokonaiskuva. Sairaanhoitajan tietämys ja kokemus antavat sairastuneelle positiivisen kokemuksen hoidosta.
Opinnäytteen tavoitteena on kerätä ja parantaa tietoa kriisissä olevien ihmisten kohtelusta. Kysymykset ovat: Mitä sairaanhoitajalta vaaditaan hoitaessaan kriisissä olevia? Miten tuet kriisissä olevaa ihmistä?
Metodina on käytetty systemaattista kirjallisuustutkimusta kvalitatiivisella suunnittelulla. Tutkimuksessa on yhteensä 10 tieteellistä artikkelia, jotka määriteltiin sisällyttämistä koskevien kriteerien ja laadun arvioinnin perusteella.
Tulokset kertovat kriisin merkityksestä, hoitajan vaikutuksesta potilaaseen, potilaan psykologisesta vaikutuksesta ja erilaisista seurauksista, joita kriisi voi tuoda mukanaan. Avun saaminen varhaisessa vaiheessa voi potilaasta tuntua pelastukselta. On tärkeää, että tukea annetaan välittömästi oikeissa olosuhteissa. Kriiseissä hoidon profylaktiset sekä psykologiset osat ovat tärkeitä. Sairaanhoitajan tulee ymmärtää, miten kriisi vaikuttaa ihmiseen ja mitä seurauksia siitä voi syntyä. Vastakkainasettelu, selkeä tiedottaminen ja perhetyö ovat tärkeitä toipumisen kannalta. Hoidon tarve on yksilöllistä, jokaisella on omat rajoituksensa sekä mahdollisuutensa. Hyvä kohtelu ja viestintä ovat tärkeitä näkökohtia kriisinhallinnassa. Sairaanhoitajan käyttäytyminen vaikuttaa potilaaseen ja hänen omaistensa käsitykseen hoidon laadusta.
Johtopäätös osoittaa, että sairaanhoitajan tietotaita sekä kokemus antaa kriisissä olevalle henkilölle tunteen turvasta. Kriisi on yksilöllinen kokemus.
Opinnäytteen tavoitteena on kerätä ja parantaa tietoa kriisissä olevien ihmisten kohtelusta. Kysymykset ovat: Mitä sairaanhoitajalta vaaditaan hoitaessaan kriisissä olevia? Miten tuet kriisissä olevaa ihmistä?
Metodina on käytetty systemaattista kirjallisuustutkimusta kvalitatiivisella suunnittelulla. Tutkimuksessa on yhteensä 10 tieteellistä artikkelia, jotka määriteltiin sisällyttämistä koskevien kriteerien ja laadun arvioinnin perusteella.
Tulokset kertovat kriisin merkityksestä, hoitajan vaikutuksesta potilaaseen, potilaan psykologisesta vaikutuksesta ja erilaisista seurauksista, joita kriisi voi tuoda mukanaan. Avun saaminen varhaisessa vaiheessa voi potilaasta tuntua pelastukselta. On tärkeää, että tukea annetaan välittömästi oikeissa olosuhteissa. Kriiseissä hoidon profylaktiset sekä psykologiset osat ovat tärkeitä. Sairaanhoitajan tulee ymmärtää, miten kriisi vaikuttaa ihmiseen ja mitä seurauksia siitä voi syntyä. Vastakkainasettelu, selkeä tiedottaminen ja perhetyö ovat tärkeitä toipumisen kannalta. Hoidon tarve on yksilöllistä, jokaisella on omat rajoituksensa sekä mahdollisuutensa. Hyvä kohtelu ja viestintä ovat tärkeitä näkökohtia kriisinhallinnassa. Sairaanhoitajan käyttäytyminen vaikuttaa potilaaseen ja hänen omaistensa käsitykseen hoidon laadusta.
Johtopäätös osoittaa, että sairaanhoitajan tietotaita sekä kokemus antaa kriisissä olevalle henkilölle tunteen turvasta. Kriisi on yksilöllinen kokemus.