CRM-järjestelmän raportointi Python-räätälöinnillä
Jafari, Amanda (2023)
Jafari, Amanda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098565
Tiivistelmä
Projektityössä toteutettiin asiakkuuksienhallintajärjestelmän budjettiraportointia, jonka avulla kerättiin asiakasyrityksen laskuriveiltä tietoa ja vertailtiin niitä budjetteihin. Tämä auttoi yritystä seuraamaan budjettien toteutumista ja havaitsemaan mahdollisia eroja suunniteltujen ja todellisten luku- ja tulosarvojen välillä. Opinnäytetyössä käsiteltiin asiakkuuksienhallintajärjestelmän räätälöinnin haasteita Python-ohjelmointikielen avulla, joka sisälsi tietokantakyselyt ja aikasuodattimet, budjetoimattomien budjettikohtien löytämisen ja niiden tuomisen koontibudjetteihin.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista projektityön menetelmää. Projektin tarkoituksena oli kehittää käytännön toimintaa ja tuottaa uutta osaamista työelämään. Projektin toimijoita olivat työn tekijä, projektipäällikkö ja asiakas. Työssä sovellettiin iteratiivista lähestymistapaa, jossa projektia kehitettiin vaiheittain. Projektissa käytettiin työnantajayrityksen EPIC-toimitusmenetelmää.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, "Miten luotettava budjettiraportointi luodaan?" Tutkimuksen tavoitteena oli luoda luotettava budjettiraportointi asiakkaan CRM-järjestelmään. Budjettiraportointi on tärkeä taloudellinen työkalu, jota käytetään yleisesti liiketoiminnan johtamisessa ja päätöksenteossa. Asiakkuuksienhallintajärjestelmän budjettiraportointi auttaa yritystä seuraamaan budjettien toteutumista ja havaitsemaan mahdolliset erot suunniteltujen ja todellisten luku- ja tulosarvojen välillä.
Projektin suunnitteluvaiheeseen kuului olemassa olevan koodin arviointi ja sen logiikan selvittäminen, joka aloitettiin helmikuussa 2023. Projektityö saatiin valmiiksi maaliskuussa 2023 ja opinnäytetyöprosessi toteutettiin huhtikuussa 2023. Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan ohjelmointityö, joka ratkaisi laskurivien ja asiakkaiden summiin liittyviä ongelmia. Projekti oli onnistunut suunnittelun ja koodin toteutuksen osalta haasteista huolimatta.
CRM-toteutuksen epäonnistumiset johtuvat usein organisaation vastustuksesta muutoksille ja puutteellisesta muutoksenhallinnasta. Yksi päätelmistä oli, että relaatiotietokantojen luomisessa olisi hyvä tehdä kaavio, sillä tässä työssä erityisiä haasteita tuotti tuotteen relaation puuttuminen. Jos relaatio olisi ollut kohdallaan, tietokantakyselyt olisivat voineet olla yksinkertaisempia. Lisäksi testiympäristön rakentaminen olisi ollut hyödyllistä varmistamaan laskentalogiikan toimivuus, mutta tämä jäi projektin ulkopuolelle.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista projektityön menetelmää. Projektin tarkoituksena oli kehittää käytännön toimintaa ja tuottaa uutta osaamista työelämään. Projektin toimijoita olivat työn tekijä, projektipäällikkö ja asiakas. Työssä sovellettiin iteratiivista lähestymistapaa, jossa projektia kehitettiin vaiheittain. Projektissa käytettiin työnantajayrityksen EPIC-toimitusmenetelmää.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, "Miten luotettava budjettiraportointi luodaan?" Tutkimuksen tavoitteena oli luoda luotettava budjettiraportointi asiakkaan CRM-järjestelmään. Budjettiraportointi on tärkeä taloudellinen työkalu, jota käytetään yleisesti liiketoiminnan johtamisessa ja päätöksenteossa. Asiakkuuksienhallintajärjestelmän budjettiraportointi auttaa yritystä seuraamaan budjettien toteutumista ja havaitsemaan mahdolliset erot suunniteltujen ja todellisten luku- ja tulosarvojen välillä.
Projektin suunnitteluvaiheeseen kuului olemassa olevan koodin arviointi ja sen logiikan selvittäminen, joka aloitettiin helmikuussa 2023. Projektityö saatiin valmiiksi maaliskuussa 2023 ja opinnäytetyöprosessi toteutettiin huhtikuussa 2023. Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan ohjelmointityö, joka ratkaisi laskurivien ja asiakkaiden summiin liittyviä ongelmia. Projekti oli onnistunut suunnittelun ja koodin toteutuksen osalta haasteista huolimatta.
CRM-toteutuksen epäonnistumiset johtuvat usein organisaation vastustuksesta muutoksille ja puutteellisesta muutoksenhallinnasta. Yksi päätelmistä oli, että relaatiotietokantojen luomisessa olisi hyvä tehdä kaavio, sillä tässä työssä erityisiä haasteita tuotti tuotteen relaation puuttuminen. Jos relaatio olisi ollut kohdallaan, tietokantakyselyt olisivat voineet olla yksinkertaisempia. Lisäksi testiympäristön rakentaminen olisi ollut hyödyllistä varmistamaan laskentalogiikan toimivuus, mutta tämä jäi projektin ulkopuolelle.