TikTokin hyödyntämisen lisääminen nuorisotyössä
Itkonen, Riven (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098560
Tiivistelmä
Nuorisotyötä tulisi tehdä kaikissa niissä tiloissa, joissa nuoret viettävät paljon aikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että nuorisotyötä tulisi tehdä myös nuorten suosi-missa sosiaalisissa medioissa, kuten TikTokissa. Sosiaalialan työntekijät ko-kevat puutteita sosiaalisen median käyttötaidoissaan. Siksi olisi tärkeää vah-vistaa sosiaalialan työntekijöiden osaamista sosiaalisten medioiden käytössä. Opinnäytetyön teoriatausta käsittelee sosiaalisen median roolia nuorten elä-mässä ja nuorisotyössä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Kehittämistyön menetelmänä toimi Living Lab. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kouvolan nuorisopalve-luiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä TikTok osaamista ja Tik-Tokin hyödyntämistä Kouvolan nuorisopalveluissa. Tarkoituksena oli käydä TikTok-videoiden tekemisen prosessi läpi käytännössä nuorisotyöntekijöiden kanssa ja dokumentoida tämä prosessi kirjoittamalla. Dokumentoinnin ja opinnäytetyön teoriataustan pohjalta koottiin opas TikTokin käytöstä nuoriso-työssä. Oppaan oli tarkoitus olla sellainen, että sitä voidaan hyödyntää ylei-semminkin nuorisotyössä.
Kehittämistyöhön osallistuvilta nuorisotyöntekijöiltä kysyttiin näkemystä siitä, kuinka todennäköisenä he pitivät TikTok-videoiden kuvaamista ja julkaise-mista. Osallistujilta kysyttiin myös TikTok-videoiden kuvaamiseen ja julkaise-miseen liittyviä tunteita ja ajatuksia. Nämä kysymykset esitettiin sekä kehittä-mistyön alussa että lopussa. Vastaukset viittaavat siihen, että todennäköisyys videoiden kuvaamiseen ja julkaisemiseen on kasvanut. TikTok-videoiden ku-vaamiseen ja julkaisemiseen liittyvät tunteet ja ajatukset näyttävät myös muut-tuneen positiivisemmiksi kehittämistyön aikana. TikTokin käytön oppimisesta kertoo se, että jokainen loppuun asti mukana ollut sai suunniteltua ja tuotet-tua TikTok-videon. Opinnäytetyön tilaaja oli tyytyväinen syntyneeseen op-paaseen. On kuitenkin vaikea sanoa, lisääntyikö TikTokin käyttö Kouvolan nuorisopalveluilla pysyvästi tai kuinka hyvin opas palvelee käyttötarkoitus-taan. Opinnäytetyö synnytti myös idean, joka auttaisi jatkamaan aktiivista Tik-Tok-videoiden tekoa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Kehittämistyön menetelmänä toimi Living Lab. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kouvolan nuorisopalve-luiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä TikTok osaamista ja Tik-Tokin hyödyntämistä Kouvolan nuorisopalveluissa. Tarkoituksena oli käydä TikTok-videoiden tekemisen prosessi läpi käytännössä nuorisotyöntekijöiden kanssa ja dokumentoida tämä prosessi kirjoittamalla. Dokumentoinnin ja opinnäytetyön teoriataustan pohjalta koottiin opas TikTokin käytöstä nuoriso-työssä. Oppaan oli tarkoitus olla sellainen, että sitä voidaan hyödyntää ylei-semminkin nuorisotyössä.
Kehittämistyöhön osallistuvilta nuorisotyöntekijöiltä kysyttiin näkemystä siitä, kuinka todennäköisenä he pitivät TikTok-videoiden kuvaamista ja julkaise-mista. Osallistujilta kysyttiin myös TikTok-videoiden kuvaamiseen ja julkaise-miseen liittyviä tunteita ja ajatuksia. Nämä kysymykset esitettiin sekä kehittä-mistyön alussa että lopussa. Vastaukset viittaavat siihen, että todennäköisyys videoiden kuvaamiseen ja julkaisemiseen on kasvanut. TikTok-videoiden ku-vaamiseen ja julkaisemiseen liittyvät tunteet ja ajatukset näyttävät myös muut-tuneen positiivisemmiksi kehittämistyön aikana. TikTokin käytön oppimisesta kertoo se, että jokainen loppuun asti mukana ollut sai suunniteltua ja tuotet-tua TikTok-videon. Opinnäytetyön tilaaja oli tyytyväinen syntyneeseen op-paaseen. On kuitenkin vaikea sanoa, lisääntyikö TikTokin käyttö Kouvolan nuorisopalveluilla pysyvästi tai kuinka hyvin opas palvelee käyttötarkoitus-taan. Opinnäytetyö synnytti myös idean, joka auttaisi jatkamaan aktiivista Tik-Tok-videoiden tekoa.