SSAB Raahen ratakunnossapidon ennakoiva kunnossapito ja huoltovarmuuden ylläpito
Vuorikoski, Nina (2023)
Vuorikoski, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098506
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli SSAB Raahen ratakunnossapidon ennakoiva kunnossapito ja huoltovarmuuden ylläpito. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli yhtenäistää ja selkeyttää työohjeistusta ja toimintatapoja ratakunnossapidossa, jotta ratakunnossapidossa voitaisiin tehokkaammin reagoida ennakoivaan kunnossapitoon. Toisena tavoitteena oli luoda tilausmalli, jota voitaisiin käyttää apuna ratakunnossapidon varaosia tilatessa. Ratakunnossapidossa oli havaittu, että tämänhetkinen globaali maailmantilanne vaikeutti varaosien saantia ja toimitusajat venyivät todella pitkiksi ja näin ollen toimintaan haluttiin selkeyttä ja yhtenäisempää toimintamallia. Näin muodostui opinnäytetyön aihe: SSAB Raahen tehtaan ratakunnossapidon ennakoiva kunnossapito ja huoltovarmuuden ylläpito.
Työ toteutettiin SSAB Raahen tehtaan ratakunnossapidon osastolle. Opinnäytetyön kartoittaminen aloitettiin syksyllä 2022 ja joulukuussa alkoi kirjallisen työn tekeminen. Työ toteutettiin kirjallisten selvitysten ja haastattelujen perusteella. Haastattelin Raahen tehtaan ratakunnossapidon työntekijöitä, joilla on vuosikausien työkokemus Raahen tehtaalla työskentelemisestä ja ratakunnossapidosta. Työn alkuosassa käsitel tiin lyhyesti SSAB:tä yhtiönä sekä Raahen tehdasta ja ratakunnossapidon osastoa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käsiteltiin vaihteita ja vaihteisiin liittyviä osia. Sitten työssä määriteltiin ennakoivaan kunnossapitoon liittyviä työtapoja ja kunnossapitotoimia, joiden avulla pystyttäisiin yhtenäistämään toimintatapoja ratakunnossapidossa.
Työn loppuosassa esiteltiin huoltovarmuuden ylläpitämiseksi eri keinoja sekä muutamia ratakunnossapidon ongelmakohtia, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ja ottaa huomioon laadukkaassa ja tehokkaassa ennakoivan kunnossapidon suunnittelussa.
Työn tuloksena saatiin luotua ratakunnossapidolle tilausprosessimalli, jota voidaan käyttää apuna, kun rataosia tilataan. Lisäksi ratakunnossapidossa työohjeistukseen saatiin tiivistettyä oleellisimmat ja tärkeimmät kohdat yhteistyössä ratakunnossapidossa työskentelevän henkilöstön kanssa ja liitteissä on ohjeistukset laajaan ja suppeaan tarkastuskierrokseen. Näitä ohjeita hyödyntämällä opinnäytetyöprosessin aikana
huomattiin, että kirjaamalla tarkasti kaikki työvaiheet ja käytetyt varaosat, voidaan tulevaisuudessa helpommin resursoida ratakunnossapidon työhön kuluvaa aikaa ja työvaiheita tarkemmin.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä huomattiin, että nykyisen tarkastuskierroksen välin ollessa kahdeksan viikkoa, tarkastusväli on liian pitkä ja ratakunnossapidon huoltotoimenpiteiden määrä kasvaa. Tulevaisuudessa olisi hyvä selvittää esimerkiksi projektityönä, kannattaisiko tarkastusväli lyhentää esimerkiksi kolmeen tai neljään viikkoon. Opinnäytetyöprosessin aikana selvisi myös, että on täysin mahdotonta selvittää ratakunnossapidossa olevien varaosien määrää, koska tehdasolosuhteissa käytössä olevien vaihteiden materiaali
muuttuu ympäri tehdasta.
Työ toteutettiin SSAB Raahen tehtaan ratakunnossapidon osastolle. Opinnäytetyön kartoittaminen aloitettiin syksyllä 2022 ja joulukuussa alkoi kirjallisen työn tekeminen. Työ toteutettiin kirjallisten selvitysten ja haastattelujen perusteella. Haastattelin Raahen tehtaan ratakunnossapidon työntekijöitä, joilla on vuosikausien työkokemus Raahen tehtaalla työskentelemisestä ja ratakunnossapidosta. Työn alkuosassa käsitel tiin lyhyesti SSAB:tä yhtiönä sekä Raahen tehdasta ja ratakunnossapidon osastoa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käsiteltiin vaihteita ja vaihteisiin liittyviä osia. Sitten työssä määriteltiin ennakoivaan kunnossapitoon liittyviä työtapoja ja kunnossapitotoimia, joiden avulla pystyttäisiin yhtenäistämään toimintatapoja ratakunnossapidossa.
Työn loppuosassa esiteltiin huoltovarmuuden ylläpitämiseksi eri keinoja sekä muutamia ratakunnossapidon ongelmakohtia, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ja ottaa huomioon laadukkaassa ja tehokkaassa ennakoivan kunnossapidon suunnittelussa.
Työn tuloksena saatiin luotua ratakunnossapidolle tilausprosessimalli, jota voidaan käyttää apuna, kun rataosia tilataan. Lisäksi ratakunnossapidossa työohjeistukseen saatiin tiivistettyä oleellisimmat ja tärkeimmät kohdat yhteistyössä ratakunnossapidossa työskentelevän henkilöstön kanssa ja liitteissä on ohjeistukset laajaan ja suppeaan tarkastuskierrokseen. Näitä ohjeita hyödyntämällä opinnäytetyöprosessin aikana
huomattiin, että kirjaamalla tarkasti kaikki työvaiheet ja käytetyt varaosat, voidaan tulevaisuudessa helpommin resursoida ratakunnossapidon työhön kuluvaa aikaa ja työvaiheita tarkemmin.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä huomattiin, että nykyisen tarkastuskierroksen välin ollessa kahdeksan viikkoa, tarkastusväli on liian pitkä ja ratakunnossapidon huoltotoimenpiteiden määrä kasvaa. Tulevaisuudessa olisi hyvä selvittää esimerkiksi projektityönä, kannattaisiko tarkastusväli lyhentää esimerkiksi kolmeen tai neljään viikkoon. Opinnäytetyöprosessin aikana selvisi myös, että on täysin mahdotonta selvittää ratakunnossapidossa olevien varaosien määrää, koska tehdasolosuhteissa käytössä olevien vaihteiden materiaali
muuttuu ympäri tehdasta.