Mikkelin maailmankauppayhdistyksen ulkoisen viestinnän kehittäminen: Mikkelin maailmankauppayhdistykselle Facebook sivujen ja tuotekatalogin teko
Hasu, Miili (2023)
Hasu, Miili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098544
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen ulkoisen viestinnän kehittäminen. Toimenpiteenä tavoitteeseen pääsemiseksi tuotin yh-distykselle Facebook-sivut ja demoversio tuotekatalogista. Opinnäytetyön ti-laaja oli Mikkelin Maailmankauppayhdistys. Tämä työ tehtiin pyrkimyksellä sii-hen, että lisätään tietoisuutta Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen toimin-nasta ja siitä, mihin he pyrkivät. Kun ulkoista viestintää kehitetään, tietoisuus maailmankauppayhdistysten toiminnasta kasvaa.
Syyt kehitystyölle tulivat siitä, että Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen Face-book-sivut olivat luotu väärälle pohjalle ryhmänä, joka loi ongelmaksi muun muassa sen, että julkaisut näkyvät henkilöiden julkaisuina, eivätkä Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen julkaisuina. Toiseksi ongelmaksi koettiin se, että ryhmään pitäisi kuulua, jotta kykenee selaamaan Mikkelin Maailmankaup-payhdistyksen sivuja. Tuotekatalogi puolestaan oli A4 paperi, johon kaivattiin visuaalisuutta ja päivitystä myytävien tuotteiden osalta.
Kehittämisen menetelmänä sovelsin kehittämisprosessin mallia, jossa osallis-tujien ideoiden pohjalta työstin kolme vaihtoehtoa tuotekatalogille. Yhteen vaihtoehtoon sisältyivät tuottamani Facebook-sivut. Toinen kehittämismene-telmä kehittämisvaiheessa oli ideariihi. Ideariihi toteutettiin Mikkelin Maailman-kauppayhdistyksen puheenjohtajan Hokkasen sekä kolmen muun jäsenen kanssa. Ideariihessä pohdittiin sisältöä ja ulkonäköä niin Facebook-sivuille, kuin tuotekatalogillekin.
Kehittämistyön tuotoksena syntyivät uudet Facebook-sivut. Sivujen sisältö ja ulkonäkö toteutettiin ideariihestä syntyneiden ideoiden ja toiveiden pohjalta. Tuotekatalogi valittiin ideariihen toteuttamisen jälkeen kolmesta vaihtoehdosta äänestyksellä. Tuotekatalogi muovautui lopulliseen muotoonsa ideariihessä työstettyjen ideoiden pohjalta.
On vielä vaikea arvioida, kuinka paljon kehittämistyö muuttaa Mikkelin Maail-mankauppayhdistyksen ulkoista viestintää. Loin pohjan hyvään ulkoiseen viestintään ja loppu on Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen käsissä, kuinka he alkavat Facebook-sivuja käyttää sekä kuinka tuotekatalogin loppuun saat-taminen demoversiosta hoituu. Yhdeksi ongelmaksi koettiin se, kun tilaajalla ei ole aikaa tehdä tarvittavia muutoksia mutta tekijällä on, mutta tekijällä ei ole taas puolestaan samanlaista tietoa, kuin mitä tilaajalla on ja näiden jakaminen tilaajan ja tekijän välillä.
Syyt kehitystyölle tulivat siitä, että Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen Face-book-sivut olivat luotu väärälle pohjalle ryhmänä, joka loi ongelmaksi muun muassa sen, että julkaisut näkyvät henkilöiden julkaisuina, eivätkä Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen julkaisuina. Toiseksi ongelmaksi koettiin se, että ryhmään pitäisi kuulua, jotta kykenee selaamaan Mikkelin Maailmankaup-payhdistyksen sivuja. Tuotekatalogi puolestaan oli A4 paperi, johon kaivattiin visuaalisuutta ja päivitystä myytävien tuotteiden osalta.
Kehittämisen menetelmänä sovelsin kehittämisprosessin mallia, jossa osallis-tujien ideoiden pohjalta työstin kolme vaihtoehtoa tuotekatalogille. Yhteen vaihtoehtoon sisältyivät tuottamani Facebook-sivut. Toinen kehittämismene-telmä kehittämisvaiheessa oli ideariihi. Ideariihi toteutettiin Mikkelin Maailman-kauppayhdistyksen puheenjohtajan Hokkasen sekä kolmen muun jäsenen kanssa. Ideariihessä pohdittiin sisältöä ja ulkonäköä niin Facebook-sivuille, kuin tuotekatalogillekin.
Kehittämistyön tuotoksena syntyivät uudet Facebook-sivut. Sivujen sisältö ja ulkonäkö toteutettiin ideariihestä syntyneiden ideoiden ja toiveiden pohjalta. Tuotekatalogi valittiin ideariihen toteuttamisen jälkeen kolmesta vaihtoehdosta äänestyksellä. Tuotekatalogi muovautui lopulliseen muotoonsa ideariihessä työstettyjen ideoiden pohjalta.
On vielä vaikea arvioida, kuinka paljon kehittämistyö muuttaa Mikkelin Maail-mankauppayhdistyksen ulkoista viestintää. Loin pohjan hyvään ulkoiseen viestintään ja loppu on Mikkelin Maailmankauppayhdistyksen käsissä, kuinka he alkavat Facebook-sivuja käyttää sekä kuinka tuotekatalogin loppuun saat-taminen demoversiosta hoituu. Yhdeksi ongelmaksi koettiin se, kun tilaajalla ei ole aikaa tehdä tarvittavia muutoksia mutta tekijällä on, mutta tekijällä ei ole taas puolestaan samanlaista tietoa, kuin mitä tilaajalla on ja näiden jakaminen tilaajan ja tekijän välillä.