Työelämäyhteistyöstä kumppanuuteen ammatillisessa koulutuksessa - Tapaus Keuda
Lindroos, Jyri (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098540
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen tulisi tukea palveluillaan talouden uudistumista, uusien työpaikkojen ja yritysten syntymistä. Kumppaneiden kanssa tulisi kehittää yhdessä koulutustarjontaa ja tarjota yksilöllisten polkujen mahdollisuuksia asiakkaiden tarpeisiin. Onkin tärkeä pysähtyä tarkastelemaan asiakkaan kokemusta työelämäyhteistyöstä ja tarpeista. Pystyykö ammatillinen oppilaitos vastaamaan yritysten ja työelämän haasteisiin, ja mitä siitä ajattelevat työelämän sekä oppilaitoksen edustajat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ammatillisen koulutuksen työelämä- ja yritysyhteistyön merkitystä ja toimintatapoja koulutuksen järjestäjälle sekä yrityksille. Tavoitteena parantaa ja uudistaa nykyisiä työelämäyhteistyön toimintatapoja hyödyntämään paremmin molempien osapuolien tarpeita. Tietoperustassa käsitellään tähän opinnäytetyöhön liittyviä aihekokonaisuuksia. Tietoperustassa esitellään työelämäyhteistyötä ammatillisessa koulutuksessa, kumppanuutta sekä työelämäyhteistyön merkitystä eri toimijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistoimintaa, sillä tavoitteena on antaa ehdotuksia ja näkökulmia oppilaitoksen työelämäyhteistyön kehittämiseen. Tutkimustyyppinä on käytetty tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Työssä haastateltiin työelämäyhteistyön asiantuntijoita ammatillisesta oppilaitoksesta (n=6) ja yritysten edustajia (n=3).
Tulokset osoittivat työelämäyhteistyön kehittyneen yhteistyöstä kumppanuuteen. Onnistuneen yhteistyön taustalla ovat luottamuksellisuus, asiakaslähtöisyys ja vahvat henkilösuhteet. Tiiviillä yhteistyöllä varmistetaan työelämän tarpeiden ja muutosten huomiointi. Työelämän koulutukselliset tarpeet ovat muuttuneet. Tutkinnon osien ja lyhytkestoisten koulutusten tarve on lisääntynyt. Ammatillisen koulutuksen tunnettuutta tulisi vahvistaa brändäyksellä. Työvaltaisuudessa ja opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa ja ohjaamisessa on alakohtaisia eroja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ammatillisen koulutuksen työelämä- ja yritysyhteistyön merkitystä ja toimintatapoja koulutuksen järjestäjälle sekä yrityksille. Tavoitteena parantaa ja uudistaa nykyisiä työelämäyhteistyön toimintatapoja hyödyntämään paremmin molempien osapuolien tarpeita. Tietoperustassa käsitellään tähän opinnäytetyöhön liittyviä aihekokonaisuuksia. Tietoperustassa esitellään työelämäyhteistyötä ammatillisessa koulutuksessa, kumppanuutta sekä työelämäyhteistyön merkitystä eri toimijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistoimintaa, sillä tavoitteena on antaa ehdotuksia ja näkökulmia oppilaitoksen työelämäyhteistyön kehittämiseen. Tutkimustyyppinä on käytetty tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Työssä haastateltiin työelämäyhteistyön asiantuntijoita ammatillisesta oppilaitoksesta (n=6) ja yritysten edustajia (n=3).
Tulokset osoittivat työelämäyhteistyön kehittyneen yhteistyöstä kumppanuuteen. Onnistuneen yhteistyön taustalla ovat luottamuksellisuus, asiakaslähtöisyys ja vahvat henkilösuhteet. Tiiviillä yhteistyöllä varmistetaan työelämän tarpeiden ja muutosten huomiointi. Työelämän koulutukselliset tarpeet ovat muuttuneet. Tutkinnon osien ja lyhytkestoisten koulutusten tarve on lisääntynyt. Ammatillisen koulutuksen tunnettuutta tulisi vahvistaa brändäyksellä. Työvaltaisuudessa ja opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa ja ohjaamisessa on alakohtaisia eroja.