Digitaalisten palveluiden tuoma muutos neuvolatyöhön työntekijöiden kokemana: systemoitu kirjallisuuskatsaus
Hiekkala, Ann-Mari (2023)
Hiekkala, Ann-Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088221
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveydenhoitajien kokemuksia digitaalisten palveluiden käytöstä ja niiden tuomasta muutoksesta neuvolatyöhön tutkimuskysymysten avulla. Tutkimuskysymyksinä olivat ”Minkälaisia kokemuksia terveydenhoitajilla on digitaalisten palveluiden käytöstä?” ja ”Miten terveydenhoitajat kokevat työnsä muuttuneen digitaalisten palveluiden käytön lisääntymisen myötä?”. Tavoitteena oli luoda kokonaiskuva jo olemassa olevan tiedon kautta terveydenhoitajien kokemuksista, sekä tunnistaa mahdollisia ristiriitoja ja ongelmia digitalisaatioon liittyen.
Opinnäytetyö toteutui systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen toteutus koostui useasta eri vaiheesta, joita olivat tutkimuskysymysten määrittäminen, tiedonhaku, aineiston arviointi ja analysointi, sekä tulosten esittely. Tiedonhaku suoritettiin systemaattisesti PubMed, CINAHL ja ProQuest- tietokannoista. Tiedonhakuvaiheessa aineiston suppeuden vuoksi hakua jouduttiin laajentamaan koskemaan terveydenhoitajien lisäksi muutakin hoitohenkilökuntaa perusterveydenhuollossa. Saatuja tuloksia sovellettiin neuvolaympäristöön sopivaksi. Aineisto kerättiin tammikuussa 2023, ja lopulliseksi tutkimusaineistoksi valikoitui kahdeksan ennalta määritetyt kriteerit täyttävää tutkimusartikkelia vuosilta 2018–2022. Tutkimuksista seitsemän oli englanninkielisiä, ja yksi oli suomenkielinen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä kuvailevaa luokittelua.
Tulosten perusteella havaittiin, että hoitohenkilökunta koki työn muuttuneen, ja ammatillisten osaamisvaatimusten lisääntyneen digitalisaation myötä. Kokemukset digitaalisten palveluiden käytöstä olivat ristiriitaiset ja vaihtelevat. Digitaalisten palveluiden käyttö koettiin luontevana osana työtä, mutta toisaalta myös kuormittavana ja painetta sekä stressiä lisäävänä. Digitaaliset palvelut toivat kuitenkin työhön uudenlaisia mahdollisuuksia ja tehokkuutta, ja lisäksi ne lisäsivät asiakkaan osallistamista ja terveyden edistämistä. Hoitajat kaipasivat organisaatiolta tukea, riittäviä resursseja ja koulutusta digitaalisuuteen liittyen. Lisäksi hoitohenkilökunta koki, että digitaalisten palveluiden käyttöä helpottaisi mahdollisuus päästä mukaan digitaalisten palveluiden ja prosessien suunnitteluvaiheeseen, jotta esitetyt kehittämisehdotukset tulisivat kuulluksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitalisaatio muuttaa terveydenhoitajien työtä ja tuo siihen lisää uudenlaisia mahdollisuuksia. Keskeistä on kuitenkin se, että työntekijää tuetaan digitalisaation tuomaan muutokseen lisäämällä koulutusta ja tarjoamalla organisaation kokonaisvaltaista tukea. Jatkotutkimuksissa tulisi tutkia tarkemmin minkälaista konkreettista tukea organisaatiolta toivotaan.
Opinnäytetyö toteutui systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen toteutus koostui useasta eri vaiheesta, joita olivat tutkimuskysymysten määrittäminen, tiedonhaku, aineiston arviointi ja analysointi, sekä tulosten esittely. Tiedonhaku suoritettiin systemaattisesti PubMed, CINAHL ja ProQuest- tietokannoista. Tiedonhakuvaiheessa aineiston suppeuden vuoksi hakua jouduttiin laajentamaan koskemaan terveydenhoitajien lisäksi muutakin hoitohenkilökuntaa perusterveydenhuollossa. Saatuja tuloksia sovellettiin neuvolaympäristöön sopivaksi. Aineisto kerättiin tammikuussa 2023, ja lopulliseksi tutkimusaineistoksi valikoitui kahdeksan ennalta määritetyt kriteerit täyttävää tutkimusartikkelia vuosilta 2018–2022. Tutkimuksista seitsemän oli englanninkielisiä, ja yksi oli suomenkielinen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä kuvailevaa luokittelua.
Tulosten perusteella havaittiin, että hoitohenkilökunta koki työn muuttuneen, ja ammatillisten osaamisvaatimusten lisääntyneen digitalisaation myötä. Kokemukset digitaalisten palveluiden käytöstä olivat ristiriitaiset ja vaihtelevat. Digitaalisten palveluiden käyttö koettiin luontevana osana työtä, mutta toisaalta myös kuormittavana ja painetta sekä stressiä lisäävänä. Digitaaliset palvelut toivat kuitenkin työhön uudenlaisia mahdollisuuksia ja tehokkuutta, ja lisäksi ne lisäsivät asiakkaan osallistamista ja terveyden edistämistä. Hoitajat kaipasivat organisaatiolta tukea, riittäviä resursseja ja koulutusta digitaalisuuteen liittyen. Lisäksi hoitohenkilökunta koki, että digitaalisten palveluiden käyttöä helpottaisi mahdollisuus päästä mukaan digitaalisten palveluiden ja prosessien suunnitteluvaiheeseen, jotta esitetyt kehittämisehdotukset tulisivat kuulluksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitalisaatio muuttaa terveydenhoitajien työtä ja tuo siihen lisää uudenlaisia mahdollisuuksia. Keskeistä on kuitenkin se, että työntekijää tuetaan digitalisaation tuomaan muutokseen lisäämällä koulutusta ja tarjoamalla organisaation kokonaisvaltaista tukea. Jatkotutkimuksissa tulisi tutkia tarkemmin minkälaista konkreettista tukea organisaatiolta toivotaan.