Terveyskeskussairaaloiden RAI-vastaavien tekemien RAI-arviointien ja arviointitiedon hyödyntäminen hoitotyössä
Toropainen, Marjukka (2023)
Toropainen, Marjukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088265
Tiivistelmä
Ikääntyneiden määrä väestöstä kasvaa, jolloin sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntä tulee kasvamaan. Ennusteen mukaan vuonna 2030 ikääntyneiden määrä on 26 prosenttia väestöstä. Ikääntyneiden toimintakykyä, voimavaroja ja palveluiden tarvetta tulee arvioida laadukkaasti ja tasapuolisesti. Hyvinvoin-tialueilla on velvollisuus käyttää RAI-arviointijärjestelmää toimintakyvyn- ja palvelutarpeen arvioinnissa. RAI-järjestelmän käyttäminen on lakisääteistä.
RAI-järjestelmä on tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö. Se on tarkoitettu iäkkäiden asiakkaiden ja kehitysvammapalveluiden asiakkaiden palvelutar-peenarviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman tekemiseen. RAI-järjestelmän käyttäminen hyödyttää niin asiakasta kuin hoitohenkilöstö-äkin. RAI-järjestelmän avulla saadaan tietoa asiakkaan terveydentilasta, toi-mintakyvystä ja palveluntarpeesta. RAI-järjestelmä tulee olla käytössä huhti-kuuhun 2023 mennessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla laadullisen tutkimusmenetelmän kei-noin Siun soten RAI-vastaavien kokemuksia RAI-arviointien tekemisestä ja hyödyntämisestä Siun soten terveyskeskussairaaloissa. Tavoitteena oli tutki-mustulosten avulla kehittää RAI-arvioinnin tulosten hyödyntämistä hoitotyös-sä. Aineisto kerättiin Siun soten terveyskeskussairaaloiden RAI-vastaavilta (N=4) teemahaastattelulla. Haastattelut pidettiin ryhmähaastatteluna Teams-ohjelmaa käyttämällä. Tulokset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyy-sillä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että RAI-järjestelmää on aloitettu käyttämään terveyskeskussairaaloissa, mutta arviointeja on tehty kokonaisuudessaan vä-hän. RAI-koulutukseen ja arviointien tekemiseen tarvittiin lisää aikaa. RAI-arvioinneista saatuja tietoja pidettiin kattavina ja sen hyöty ymmärrettiin. RAI-arvioinnin tuloksia käytettiin palvelutarpeen arviointia varten, mutta sitä ei hyödynnetty hoitosuunnitelmassa eikä hoitotyössä. Tulosten mukaan RAI-arvioinnin tulosten hyödynnettävyyttä tulee kehittää edelleen.
RAI-järjestelmä on tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö. Se on tarkoitettu iäkkäiden asiakkaiden ja kehitysvammapalveluiden asiakkaiden palvelutar-peenarviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman tekemiseen. RAI-järjestelmän käyttäminen hyödyttää niin asiakasta kuin hoitohenkilöstö-äkin. RAI-järjestelmän avulla saadaan tietoa asiakkaan terveydentilasta, toi-mintakyvystä ja palveluntarpeesta. RAI-järjestelmä tulee olla käytössä huhti-kuuhun 2023 mennessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla laadullisen tutkimusmenetelmän kei-noin Siun soten RAI-vastaavien kokemuksia RAI-arviointien tekemisestä ja hyödyntämisestä Siun soten terveyskeskussairaaloissa. Tavoitteena oli tutki-mustulosten avulla kehittää RAI-arvioinnin tulosten hyödyntämistä hoitotyös-sä. Aineisto kerättiin Siun soten terveyskeskussairaaloiden RAI-vastaavilta (N=4) teemahaastattelulla. Haastattelut pidettiin ryhmähaastatteluna Teams-ohjelmaa käyttämällä. Tulokset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyy-sillä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että RAI-järjestelmää on aloitettu käyttämään terveyskeskussairaaloissa, mutta arviointeja on tehty kokonaisuudessaan vä-hän. RAI-koulutukseen ja arviointien tekemiseen tarvittiin lisää aikaa. RAI-arvioinneista saatuja tietoja pidettiin kattavina ja sen hyöty ymmärrettiin. RAI-arvioinnin tuloksia käytettiin palvelutarpeen arviointia varten, mutta sitä ei hyödynnetty hoitosuunnitelmassa eikä hoitotyössä. Tulosten mukaan RAI-arvioinnin tulosten hyödynnettävyyttä tulee kehittää edelleen.