K-Marketin turvallisuus työntekijän näkökulmasta
Perttunen, Veronica (2023)
Perttunen, Veronica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305078111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305078111
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka käsittelee turvallisuutta K-Market-kaupoissa työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia työturvallisuudesta ja tunnistaa kehittämiskohteita. Päätutkimuskysymyksinä oli: millaisena K-Marketin työntekijät kokevat turvallisuutensa työpaikallaan ja mitä toimintatapoja työntekijöillä ja esihenkilöillä on siihen, että työpaikka olisi turvallisempi.
Käytännön näkökulma haettiin kahden K-Market-kaupan työntekijöiden mielipiteistä ja kokemuksista. Käytännön osuus toteutettiin haastattelu- ja havainnointitutkimuksilla. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui työturvallisuuden lainsäädännöstä, aiemmista tutkimuksista, kirjallisuudesta sekä artikkeleista työturvallisuuteen liittyen.
Haastattelututkimukseen osallistui neljä työntekijää. Haastatteluissa korostui yleisen turvallisuustason positiivinen kokemus, mutta myös tarve selkeälle ohjeistukselle haastavien asiakkaiden kohtaamisessa. Lisäksi työehtosopimuksen mukaisten taukojen saavuttamisessa oli haasteita. Tulosten perusteella suositellaan toimintamallien kehittämistä haastavien asiakastilanteiden hallitsemiseksi sekä taukojen järjestämisen parantamiseksi.
Työntekijöiden ja esihenkilöiden toimintatapa turvallisempaan työpaikkaan on nopea puhelimeen vastaaminen. Nopea vastaus takaa sen, että työntekijät voivat helposti saada yhteyden työkaveriin, esihenkilöön tai vartijaan, mikä tuo turvaa, koska tiedetään että joku muukin tietää, mitä kaupassa tapahtuu.
Käytännön näkökulma haettiin kahden K-Market-kaupan työntekijöiden mielipiteistä ja kokemuksista. Käytännön osuus toteutettiin haastattelu- ja havainnointitutkimuksilla. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui työturvallisuuden lainsäädännöstä, aiemmista tutkimuksista, kirjallisuudesta sekä artikkeleista työturvallisuuteen liittyen.
Haastattelututkimukseen osallistui neljä työntekijää. Haastatteluissa korostui yleisen turvallisuustason positiivinen kokemus, mutta myös tarve selkeälle ohjeistukselle haastavien asiakkaiden kohtaamisessa. Lisäksi työehtosopimuksen mukaisten taukojen saavuttamisessa oli haasteita. Tulosten perusteella suositellaan toimintamallien kehittämistä haastavien asiakastilanteiden hallitsemiseksi sekä taukojen järjestämisen parantamiseksi.
Työntekijöiden ja esihenkilöiden toimintatapa turvallisempaan työpaikkaan on nopea puhelimeen vastaaminen. Nopea vastaus takaa sen, että työntekijät voivat helposti saada yhteyden työkaveriin, esihenkilöön tai vartijaan, mikä tuo turvaa, koska tiedetään että joku muukin tietää, mitä kaupassa tapahtuu.