Strateginen henkilöstöjohtaminen-tutkinnon toimivuuden kartoitus
Rumbin, Marita; Vähäaho, Minja (2014)
Rumbin, Marita
Vähäaho, Minja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kartoittaa Management Institute Of Finland Oy:n tarjoaman Strateginen henkilöstöjohtaminen-tutkinnon toimivuutta. Kyseisestä organisaatiosta puhuttaessa jatkossa käytetään lyhennettä MIF. Opinnäytetyö on toteutettu MIF:lle toimeksiantotyönä ja sen merkittävyys korostuu siinä, että kyseisestä tutkinnosta ei ole aiemmin tehty tutkimusta siihen osallistuneiden kesken. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tutkintoon osallistuneiden näkemys tutkinnon sisällöstä, käyttökelpoisuudesta, sen toimivuudesta työelämässä sekä mahdollisista kehittämistarpeista. Päätutkimusongelmaksi muodostui seuraava: Mikä on Strateginen henkilöstöjohtaminen -tutkintoon osallistuneiden näkemys sen toimivuudesta ja kehitysmahdollisuuksista? Opinnäytetyötä tuetaan teoreettisella viitekehyksellä, jossa perehdytään pääasiassa strategiseen henkilöstöjohtamiseen. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä esitellään organisaation tarjoaman tutkinnon sisällön eri aihealueet ja tehtävät kuten hiljainen tieto ja 360-arviointi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä Strateginen henkilöstöjohtaminen-tutkinnon käyneille asiantuntijoille ja esimiehille. Kyselyn avulla selvitettiin muun muassa, vastasiko tutkinto sille asetettuja tavoitteita, oliko se sisällöltään tarpeeksi kattava ja nousiko esille kehitysehdotuksia koskien tutkintoa. Kysely lähetettiin noin 200 henkilölle MIF:n toimesta ja siihen vastasi 34 henkilöä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kaavioiden avulla viitaten mahdollisimman tarkasti teoreettiseen viitekehykseen.
Tuloksista huomioidut kehitysehdotukset tiivistettiin omaksi luvuksi. Vastausprosentti kyselyyn oli 5,8 %. Kyselyyn vastanneiden mielestä tutkinto vastasi sille asetettuja tavoitteita melko hyvin. Selväksi kehityskohteeksi muodostui hiljaisen tiedon sisäistäminen tutkinnossa. Suurin osa vastaajista ei osannut sanoa, ymmärsikö tutkinnon myötä hiljaisen tiedon merkityksen. Avoimen palautteen myötä selvisi, että tutkintoon osallistuneet olisivat toivoneet vaihtoehtoisia pääaineita kursseille, uudistetumpaa sisältöä ja prosessinomaisen toiminnan lisäämistä tutkintoon.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä Strateginen henkilöstöjohtaminen-tutkinnon käyneille asiantuntijoille ja esimiehille. Kyselyn avulla selvitettiin muun muassa, vastasiko tutkinto sille asetettuja tavoitteita, oliko se sisällöltään tarpeeksi kattava ja nousiko esille kehitysehdotuksia koskien tutkintoa. Kysely lähetettiin noin 200 henkilölle MIF:n toimesta ja siihen vastasi 34 henkilöä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kaavioiden avulla viitaten mahdollisimman tarkasti teoreettiseen viitekehykseen.
Tuloksista huomioidut kehitysehdotukset tiivistettiin omaksi luvuksi. Vastausprosentti kyselyyn oli 5,8 %. Kyselyyn vastanneiden mielestä tutkinto vastasi sille asetettuja tavoitteita melko hyvin. Selväksi kehityskohteeksi muodostui hiljaisen tiedon sisäistäminen tutkinnossa. Suurin osa vastaajista ei osannut sanoa, ymmärsikö tutkinnon myötä hiljaisen tiedon merkityksen. Avoimen palautteen myötä selvisi, että tutkintoon osallistuneet olisivat toivoneet vaihtoehtoisia pääaineita kursseille, uudistetumpaa sisältöä ja prosessinomaisen toiminnan lisäämistä tutkintoon.