Näkökulmia liikkuvaan suuhygienistipalveluun : eettinen ohjeisto liikkuvien hammashoitopalvelujen tueksi
Havia, Jaakko (2023)
Havia, Jaakko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305078130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305078130
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutetun kehittämisprojektin tarkoituksena oli tuottaa suuhygienistipalveluja tarjoavalle toimeksiantajayritykselle, Mustcare Oy:lle eettinen ohjeisto tukemaan yrityksen suunnitelmia laajentaa toimintaansa liikkuviin suuhygienistipalveluihin. Eettisen ohjeiston laadinnassa otettiin huomioon erityisesti toimintakyvyltään alentuneet asiakasryhmät kuten ikääntyneet ja kehitysvammaiset asiakkaat.
Kehittämisprojektin lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen tunnistama tarve eettisten seikkojen erityiselle huomioimiselle suunnitellun liikkuvan palvelun asiakaskunnassa. Liikkuvan palvelun asiakkaiden arvioitiin poikkeavan monin tavoin kivijalkavastaanoton asiakkaista ja omaavan enemmän toimintakyvyn rajoitteita.
Kehittämisprojektin toteutuksessa erottuu kolme erillistä tasoa. Ensimmäisessä vaiheessa projektille luotiin teoreettinen viitekehys aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen. Teoreettista viitekehystä ja sen yhteydessä muodostettuja teemoja hyödynnettiin projektin toisessa vaiheessa, jossa haastateltiin kolmea erityisryhmiä tuntevaa asiantuntijaa. Kehittämisprojektin kolmannessa vaiheessa tuotos, eettinen ohjeisto, muodostettiin teoreettiseen viitekehykseen ja analysoituun haastatteluaineistoon pohjautuen projektipäällikön ja toimeksiantajan yhteistyönä.
Kehittämisprojektin toimeksiantajasta ja projektipäälliköstä koostunut ohjausryhmä arvioi projektin saavuttaneen sille asetetut tavoitteet. Valmis ohjeisto luovutettiin toimeksiantajan käyttöön. Ohjeiston käytännön implementointi jäi odottamaan suunnitellun toiminnan käynnistämistä.
Kehittämisprojektin lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen tunnistama tarve eettisten seikkojen erityiselle huomioimiselle suunnitellun liikkuvan palvelun asiakaskunnassa. Liikkuvan palvelun asiakkaiden arvioitiin poikkeavan monin tavoin kivijalkavastaanoton asiakkaista ja omaavan enemmän toimintakyvyn rajoitteita.
Kehittämisprojektin toteutuksessa erottuu kolme erillistä tasoa. Ensimmäisessä vaiheessa projektille luotiin teoreettinen viitekehys aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen. Teoreettista viitekehystä ja sen yhteydessä muodostettuja teemoja hyödynnettiin projektin toisessa vaiheessa, jossa haastateltiin kolmea erityisryhmiä tuntevaa asiantuntijaa. Kehittämisprojektin kolmannessa vaiheessa tuotos, eettinen ohjeisto, muodostettiin teoreettiseen viitekehykseen ja analysoituun haastatteluaineistoon pohjautuen projektipäällikön ja toimeksiantajan yhteistyönä.
Kehittämisprojektin toimeksiantajasta ja projektipäälliköstä koostunut ohjausryhmä arvioi projektin saavuttaneen sille asetetut tavoitteet. Valmis ohjeisto luovutettiin toimeksiantajan käyttöön. Ohjeiston käytännön implementointi jäi odottamaan suunnitellun toiminnan käynnistämistä.