Tunne- ja kaveritaidot alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvattajien näkemyksiä tunne- ja kaveritaitojen harjoittelun valmiuksista ja käytänteistä
Alikoski, Tuija (2023)
Alikoski, Tuija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa toteutetaan tunne- ja kaveritaitojen harjoittelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Oulun Kaupungille tietoa alle 3-vuotiaiden ryhmässä työskentelevien varhaiskasvattajien tunne- ja kaveritaitojen toteuttamisen valmiuksista ja käytänteistä sekä lisäkoulutus tarpeista tunne- ja kaveritaitoihin liittyen.
Opinnäytetyön tilaaja oli Oulun kaupunki. Valitsin kyseisen aiheen Oulun kaupungin toivoessa tutkittavan aiheen rajautuvan alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaan. Oma kiinnostukseni tunne- ja kaveritaitoihin vaikutti myös lopulliseen aiheen valintaan. Aihe on ajankohtainen, sillä nyky-yhteiskunnassa kilpailemme yhä enemmän esimerkiksi kouluarvosanoista ja työ- ja opiskelupaikoista, ja tähän liittyy valtavasti erilaisten tunteiden kokemista. On siis erittäin tärkeää kasvattajana tunnistaa tunne- ja kaveritaitojen merkitystä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa ja tietää, kuinka merkittävästi tämä aika heijastuu koko lapsen tulevaan elämään.
Opinnäytetyö oli laadullinen ja aineisto hankittiin alle 3-vuotiaiden parissa työskenteleviltä varhaiskasvattajilta kyselylomakkeella. Opinnäytetyössä mukana olivat Oulun kaupungin pohjoisen alueen päiväkodeista: Jatulin tarha, Länsituulen päiväkoti, Martinniemen päiväkoti sekä Aseman päiväkoti. Opinnäytetyöni keskeiset käsitteet olivat: alle 3-vuotiaiden pedagogiikka, lapsen tunnesäätelyn kehittyminen, lapsen vuorovaikutuksen kehittyminen, tunnetaidot, tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa ja kaveritaidot.
Tulokset osoittavat, että tunne- ja kaveritaitoja harjoitellaan joka päivä, kaikissa arjen tilanteissa kuten leikkiessä, ruokailussa ja siirtymätilanteissa. Tuloksista ilmeni, että kaveritaitojen harjoittelussa tärkeimpänä pidetään kuvatukea sekä aikuisen läsnäoloa. Tunnetaitojen harjoittelemisessa käytetään yleisimmin satuja, lauluja, tunnekortteja ja kuvatukea. Lähes kaikki vastanneet kokivat, että heillä on hyvät valmiudet toteuttaa tunne- ja kaveritaitojen harjoittelua alle 3-vuotiaiden kanssa. Yli puolet vastaajista (n=22) olisi kuitenkin kiinnostunut tunne- ja kaveritaitoihin liittyvästä lisäkoulutuksesta.
Opinnäytetyön tilaaja oli Oulun kaupunki. Valitsin kyseisen aiheen Oulun kaupungin toivoessa tutkittavan aiheen rajautuvan alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaan. Oma kiinnostukseni tunne- ja kaveritaitoihin vaikutti myös lopulliseen aiheen valintaan. Aihe on ajankohtainen, sillä nyky-yhteiskunnassa kilpailemme yhä enemmän esimerkiksi kouluarvosanoista ja työ- ja opiskelupaikoista, ja tähän liittyy valtavasti erilaisten tunteiden kokemista. On siis erittäin tärkeää kasvattajana tunnistaa tunne- ja kaveritaitojen merkitystä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa ja tietää, kuinka merkittävästi tämä aika heijastuu koko lapsen tulevaan elämään.
Opinnäytetyö oli laadullinen ja aineisto hankittiin alle 3-vuotiaiden parissa työskenteleviltä varhaiskasvattajilta kyselylomakkeella. Opinnäytetyössä mukana olivat Oulun kaupungin pohjoisen alueen päiväkodeista: Jatulin tarha, Länsituulen päiväkoti, Martinniemen päiväkoti sekä Aseman päiväkoti. Opinnäytetyöni keskeiset käsitteet olivat: alle 3-vuotiaiden pedagogiikka, lapsen tunnesäätelyn kehittyminen, lapsen vuorovaikutuksen kehittyminen, tunnetaidot, tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa ja kaveritaidot.
Tulokset osoittavat, että tunne- ja kaveritaitoja harjoitellaan joka päivä, kaikissa arjen tilanteissa kuten leikkiessä, ruokailussa ja siirtymätilanteissa. Tuloksista ilmeni, että kaveritaitojen harjoittelussa tärkeimpänä pidetään kuvatukea sekä aikuisen läsnäoloa. Tunnetaitojen harjoittelemisessa käytetään yleisimmin satuja, lauluja, tunnekortteja ja kuvatukea. Lähes kaikki vastanneet kokivat, että heillä on hyvät valmiudet toteuttaa tunne- ja kaveritaitojen harjoittelua alle 3-vuotiaiden kanssa. Yli puolet vastaajista (n=22) olisi kuitenkin kiinnostunut tunne- ja kaveritaitoihin liittyvästä lisäkoulutuksesta.