Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia simulaatio-opetuksesta
Kuutti, Salla (2023)
Kuutti, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia simulaatio-opetuksesta sairaanhoitajakoulutuksessa. Tavoitteena on hyödyntää tietoa simulaatio-opetuksen kehittämisessä sairaanhoitajakoulutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen haut suoritettiin Chinal-, Medic- ja Medline- tietokannoista. Medline-tietokannasta hakusanat olivat simulation AND education, nursing AND student experiences OR student attitudes OR student perceptions. Medicistä tietoa haettiin hakusanoilla hoitotyö, nursing AND education koulutu* AND simula*. Cinahl completessa hakusanat olivat simulation AND education, nursing AND student experiences OR student attitudes OR student perceptions. Hakusanat valittiin kirjaston informaatikon avustuksella. Lisäksi manuaalisesti haettiin kaksi artikkelia. Tuloksena oli kuusi englanninkielistä tutkimusartikkelia.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset simulaatio-opetuksesta olivat pääasiassa myönteisiä. Opiskelijat kokivat simulaatio-opetuksen kehittävän monipuolisesti heidän taitoja, kuten ongelmanratkaisua, päätöksentekoa, kriittistä ajattelua, itseluottamusta sekä teknisiä ja ei-teknisiä taitoja. Simulaatio-opetus aiheutti opiskelijoille myös erilaisia tunteita kuten pelokkuutta. Opiskelijat toivat kokemuksissaan esille myös erilaisia simulaatiotilanteiden kehittämisehdotuksia liittyen esim. simulaatiotilanteiden realistisuuteen ja oppimistavoitteiden selkeyteen.
Jatkossa olisi hyvä saada lisää tieteellistä tutkimustietoa siitä, kuinka opiskelijoiden ajatukset simulaatio-opetuksesta ovat muuttuneet tekniikan jatkuvasti kehittyessä. Olisi mielenkiintoista tutkia erilaisten hoitoalan koulutusohjelmien opiskelijoiden kokemuksia simulaatio-oppimisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen haut suoritettiin Chinal-, Medic- ja Medline- tietokannoista. Medline-tietokannasta hakusanat olivat simulation AND education, nursing AND student experiences OR student attitudes OR student perceptions. Medicistä tietoa haettiin hakusanoilla hoitotyö, nursing AND education koulutu* AND simula*. Cinahl completessa hakusanat olivat simulation AND education, nursing AND student experiences OR student attitudes OR student perceptions. Hakusanat valittiin kirjaston informaatikon avustuksella. Lisäksi manuaalisesti haettiin kaksi artikkelia. Tuloksena oli kuusi englanninkielistä tutkimusartikkelia.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset simulaatio-opetuksesta olivat pääasiassa myönteisiä. Opiskelijat kokivat simulaatio-opetuksen kehittävän monipuolisesti heidän taitoja, kuten ongelmanratkaisua, päätöksentekoa, kriittistä ajattelua, itseluottamusta sekä teknisiä ja ei-teknisiä taitoja. Simulaatio-opetus aiheutti opiskelijoille myös erilaisia tunteita kuten pelokkuutta. Opiskelijat toivat kokemuksissaan esille myös erilaisia simulaatiotilanteiden kehittämisehdotuksia liittyen esim. simulaatiotilanteiden realistisuuteen ja oppimistavoitteiden selkeyteen.
Jatkossa olisi hyvä saada lisää tieteellistä tutkimustietoa siitä, kuinka opiskelijoiden ajatukset simulaatio-opetuksesta ovat muuttuneet tekniikan jatkuvasti kehittyessä. Olisi mielenkiintoista tutkia erilaisten hoitoalan koulutusohjelmien opiskelijoiden kokemuksia simulaatio-oppimisesta.