Skenaarioperustaiseen simulaatioon valmistautuminen: opetusvideo terveysalan opiskelijoille
Heikkilä, Tomi; Ojala, Ville; Lehtoranta, Joonas (2023)
Heikkilä, Tomi
Ojala, Ville
Lehtoranta, Joonas
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057853
Tiivistelmä
Simulaatio-oppiminen on terveysalan oppimismenetelmä, jossa jäljitellään tosielämän potilastilanteita. Simulaatio-oppimista käytetään laajasti terveysalan koulutuksissa ympäri maailmaa. Skenaarioperustainen simulaatio-oppiminen tarkoittaa kolmivaiheista oppimistapahtumaa (ennakkotiedottaminen, toimintavaihe ja oppimiskeskustelu), joka on suunniteltu potilaan / asiakkaan hoitotilanteen ympärille. Simulaatio-oppiminen mahdollistaa hoitotyön taitojen turvallisen harjoittelun siten, että potilaalle ei aiheudu mahdollisista virheistä haittaa. Simulaatio-oppiminen on kokemuksellista ja aktiivista oppimista, missä opittu teoria yhdistetään käytäntöön.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä osana PrevInf -hanketta Savonia-ammattikorkeakoululle. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa video simulaatio-oppimisesta opetuskäyttöön. Työn tavoitteena on tukea kansallisten ja kansainvälisten opiskelijoiden valmistautumista simulaatio-opetustilanteisiin ja näin vahvistaa opiskelijoiden myönteistä oppimiskokemusta simulaatio-opetuksesta.
Opetusvideo ohjaa tulevia alan opiskelijoita skenaarioperustaiseen simulaatioon valmistautumisessa. Videossa käydään läpi skenaarioperustaisen simulaation vaiheet, sekä periaatteet ja havainnollistetaan, miten skenaarioperustainen simulaatio etenee käytännön tasolla. Opetusvideo toteutettiin suomenkielisellä kertojalla, mutta se on tekstitetty myös englanniksi, joten sitä voidaan hyödyntää kansallisilla sekä kansainvälisillä ryhmillä.
Video otetaan sellaisenaan käyttöön Savonia-ammattikorkeakoulussa opiskelijoita simulaatio-opetukseen orientoimisessa. Videota voidaan käyttää myös PrevInf hankkeen aasialaisissa kumppanimaissa, kun sinne viedään tietoa uusista opetusmenetelmistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä osana PrevInf -hanketta Savonia-ammattikorkeakoululle. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa video simulaatio-oppimisesta opetuskäyttöön. Työn tavoitteena on tukea kansallisten ja kansainvälisten opiskelijoiden valmistautumista simulaatio-opetustilanteisiin ja näin vahvistaa opiskelijoiden myönteistä oppimiskokemusta simulaatio-opetuksesta.
Opetusvideo ohjaa tulevia alan opiskelijoita skenaarioperustaiseen simulaatioon valmistautumisessa. Videossa käydään läpi skenaarioperustaisen simulaation vaiheet, sekä periaatteet ja havainnollistetaan, miten skenaarioperustainen simulaatio etenee käytännön tasolla. Opetusvideo toteutettiin suomenkielisellä kertojalla, mutta se on tekstitetty myös englanniksi, joten sitä voidaan hyödyntää kansallisilla sekä kansainvälisillä ryhmillä.
Video otetaan sellaisenaan käyttöön Savonia-ammattikorkeakoulussa opiskelijoita simulaatio-opetukseen orientoimisessa. Videota voidaan käyttää myös PrevInf hankkeen aasialaisissa kumppanimaissa, kun sinne viedään tietoa uusista opetusmenetelmistä.