Sosiaalisten tilanteiden pelko korkeakouluyhteisöissä: ahdistaa kun muiden huomio ja katseet on keskittynyt itseeni
Kasteenpohja, Alisa (2023)
Kasteenpohja, Alisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047711
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivien korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä käsittelivät sosiaalisten tilanteiden pelon esiintymistä korkeakouluissa, vaikutuksia opiskelijan elämään, pelon taustasyitä sekä korkeakoulujen tarjoamaa tukea. Aihe on hyvin tärkeä, sillä pelkoa esiintyy kouluissa, mutta aiheesta ei juurikaan puhuta.
Opinnäytetyön tilaaja Nyyti ry, jonka tavoitteena on edistää opiskelijoiden opiskelukykyä ja mielenterveyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tilaajalle
tietoa opiskelijoiden ajatuksista ja kokemuksista. Tämä opinnäytetyö antaa
vertaistukea pelko-oireista kärsiville, lisää tietoisuutta aiheesta ja tuo esille
korkeakoulujen epäkohtia sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivien silmien
läpi.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemakirjoittamista, jossa vastaajat
pääsivät kirjoittamaan vapaasti kokemuksistaan kysymysten ohjaamina. Tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen vastaajajoukko koostui Nyyti ry:n sosiaalisen median seuraajista.
Tutkielmassa kävi ilmi, että korkeakoulujen toimintakulttuuri ei ota huomioon
sosiaalisia tilanteita jännittäviä ihmisiä. Opiskelijat toivoivat avoimempaa keskustelua, joustavuutta opintoihin, vertaistukea ja ennen kaikkea aitoa kuuntelua ja puhetta. Opiskelijatapahtumat ja ryhmätyöt koettiin vaikeimmiksi ja pelon taustalla on muun muassa aikaisempia kiusaamiskokemuksia sekä lähiympäristön negatiivinen suhtautuminen. Nämä ovat saaneet opiskelijat välttelemään kursseja sekä jopa lopettamaan opiskelun.
Tutkielmassa saatua tietoa voivat hyödyntää niin alan ammattilaiset kuin opiskelijat itsekin. Tulokset koostuvat opiskelijoiden henkilökohtaisista kokemuksista ja tarinoista, mikä tuo teeman lähelle sekä pelko-oireisten äänen kuuluviin.
Opinnäytetyön tilaaja Nyyti ry, jonka tavoitteena on edistää opiskelijoiden opiskelukykyä ja mielenterveyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tilaajalle
tietoa opiskelijoiden ajatuksista ja kokemuksista. Tämä opinnäytetyö antaa
vertaistukea pelko-oireista kärsiville, lisää tietoisuutta aiheesta ja tuo esille
korkeakoulujen epäkohtia sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivien silmien
läpi.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemakirjoittamista, jossa vastaajat
pääsivät kirjoittamaan vapaasti kokemuksistaan kysymysten ohjaamina. Tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen vastaajajoukko koostui Nyyti ry:n sosiaalisen median seuraajista.
Tutkielmassa kävi ilmi, että korkeakoulujen toimintakulttuuri ei ota huomioon
sosiaalisia tilanteita jännittäviä ihmisiä. Opiskelijat toivoivat avoimempaa keskustelua, joustavuutta opintoihin, vertaistukea ja ennen kaikkea aitoa kuuntelua ja puhetta. Opiskelijatapahtumat ja ryhmätyöt koettiin vaikeimmiksi ja pelon taustalla on muun muassa aikaisempia kiusaamiskokemuksia sekä lähiympäristön negatiivinen suhtautuminen. Nämä ovat saaneet opiskelijat välttelemään kursseja sekä jopa lopettamaan opiskelun.
Tutkielmassa saatua tietoa voivat hyödyntää niin alan ammattilaiset kuin opiskelijat itsekin. Tulokset koostuvat opiskelijoiden henkilökohtaisista kokemuksista ja tarinoista, mikä tuo teeman lähelle sekä pelko-oireisten äänen kuuluviin.