Asiakkaan sitouttaminen finanssialalla
Honkanen, Annika (2023)
Honkanen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047640
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Valtion hallituksen toiminta, pakotteet, verot, lait ja jatkuvasti kehittyvä teknologia ja digitalisaatio haastavat yrityksiä pysymään muutoksissa mukana. Kilpailu ja erottuminen markkinoilla muista yrityksistä on vaikeaa ja asiakkaiden vaatimukset ovat nykypäivänä korkeammalla kuin ennen. On tärkeää saada nykyiset asiakkaat sitoutumaan yritykseen. Sitoutuneet asiakkaat ovat yrityksille paljon kannattavampia sillä uusien asiakkaiden hankkiminen vie enemmän resursseja ja maksaa enemmän. Lisäksi sitoutuneista asiakkaista on enemmän hyötyä yrityksille kuin uusista ja sitouttamisesta on hyötyä myös asiakkaille.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten finanssialan yritykset saavat asiakkaansa sitoutumaan yritykseen tässä nopeasti muuttuvassa ja kehittyvässä maailmassa. Teoriaosuudessa tutkitaan tarkemmin finanssialaa sekä asiakkuuden määritelmiä ja elinkaarta. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkitaan mitä sitouttaminen tarkoittaa, mitä hyötyä siitä on ja selvitetään keinoja sitouttamisen toteutumiseksi. Teoriaosuus perustuu internet- ja kirjallisuuslähteisiin. Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkitaan asiakassitouttamista kvalitatiivisella tutkimuksella. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko sitouttamisesta hyötyä ja millaisin keinoin asiakkaat saadaan sitoutumaan yritykseen. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä laadituilla avoimilla kysymyksillä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten finanssialan yritykset saavat asiakkaansa sitoutumaan yritykseen tässä nopeasti muuttuvassa ja kehittyvässä maailmassa. Teoriaosuudessa tutkitaan tarkemmin finanssialaa sekä asiakkuuden määritelmiä ja elinkaarta. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkitaan mitä sitouttaminen tarkoittaa, mitä hyötyä siitä on ja selvitetään keinoja sitouttamisen toteutumiseksi. Teoriaosuus perustuu internet- ja kirjallisuuslähteisiin. Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkitaan asiakassitouttamista kvalitatiivisella tutkimuksella. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko sitouttamisesta hyötyä ja millaisin keinoin asiakkaat saadaan sitoutumaan yritykseen. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä laadituilla avoimilla kysymyksillä.