Automaatioalan B2B-markkinoinnin kehittäminen verkkoympäristössä
Heinonen, Enni (2023)
Heinonen, Enni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle toimiva markkinointisuunnitelma hyödyntäen nykyaikaisia markkinoinnin keinoja. Anonyymi toimeksiantajayritys valmistaa antureita sekä valvonta- ja ohjausjärjestelmiä. Yritysten välisen kilpailun kiristyessä toimivan myynnin- ja markkinoinnin kokonaisuuden rakentaminen sekä menestyksekäs toteuttaminen on olennainen osa yrityksen kasvua. Teollisuuden alan B2B-yrityksissä on alettu panostamaan markkinointiin, ja toimeksiantaja yritys haluaa pysyä kehityksen kärjessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään myynnin monikanavaisuutta, markkinoinnin erityispiirteitä teollisuudessa sekä toimeksiantajayrityksen digimarkkinointimahdollisuuksia. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka lopputuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, kilpailija-analyysi sekä markkinoinnin strategia yrityksen käyttöön. Työssä ei ollut mahdollista hyödyntää muita tutkimusmenetelmiä.
Opinnäytetyön tuotos on toteutettu yritykselle käsikirjamaisena Word-tiedostona. Produktin avulla yritys löytää jatkossa itsenäisesti ratkaisut esille nouseviin haasteisiin, joita toimeksiantajayrityksen markkinoinnissa ilmeni opinnäytetyöntekijän havaintojen perusteella. Opinnäytetyössä ei esitellä tuotosta tarkemmin anonymiteetin turvaamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään myynnin monikanavaisuutta, markkinoinnin erityispiirteitä teollisuudessa sekä toimeksiantajayrityksen digimarkkinointimahdollisuuksia. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka lopputuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, kilpailija-analyysi sekä markkinoinnin strategia yrityksen käyttöön. Työssä ei ollut mahdollista hyödyntää muita tutkimusmenetelmiä.
Opinnäytetyön tuotos on toteutettu yritykselle käsikirjamaisena Word-tiedostona. Produktin avulla yritys löytää jatkossa itsenäisesti ratkaisut esille nouseviin haasteisiin, joita toimeksiantajayrityksen markkinoinnissa ilmeni opinnäytetyöntekijän havaintojen perusteella. Opinnäytetyössä ei esitellä tuotosta tarkemmin anonymiteetin turvaamiseksi.